Supporting self-expression of six-year-olds’ through story reading in Stepping Stones day-care
Uutaniemi, Hanna-Riikka; Kibet, Naomi (2016)
Uutaniemi, Hanna-Riikka
Kibet, Naomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719436
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Espoon Stepping Stones-päiväkodissa osana VKK–Metro-yksikköä Laurea- ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyö tarkastelee satujen lukemisen ja itseilmaisun roolia kuusivuotiaiden kohdalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia satujen ja toiminnallisten metodien merkitystä kyseisessä ikäryhmässä. Opinnäytetyön tarkoitus oli rohkaista lasten itseilmaisua satujen ja niihin liittyvän taiteen kautta. Opinnäytetyön teoreettiseen taustatukimukseen kuului kuusivuotiaiden yleisen, sosiaalisen ja kielen kehityksen selvittäminen. Näiden lisäksi selvitettiin lasten lukutaitoa, satujen roolia, itseilmaisua sekä piirtämistä ja kiinnostusta taiteeseen.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion toteutus koostui neljästä työpajasta, jotka toteutettiin Stepping Stones-päiväkodissa kahden viikon aikavälillä keväällä 2016. Ryhmä koostui noin kolmestatoista esikouluikäisestä lapsesta. Satujen lukemishetket sekä taideosiot äänitettiin videolle sekä nauhurilla tukemaan observointia ja tiedonkeruuta. Äänitetty ja kuvattu materiaali säilytetään opinnäytetyön julkaisuun asti. Päiväkodin opettajat olivat työpajoissa läsnä valvomassa prosessia. Työpajoihin osallistuneiden lasten ja opettajien henkilöllisyys pysyy luottamuksellisena tietona eikä niitä luovuteta eteenpäin. Suostumus lasten kanssa työskentelyyn pyydettiin lasten vanhemmilta, päiväkodin johdolta sekä osallistujilta itseltään.
Taide ja piirtäminen on osa lasten jokapäiväistä elämää. Tämä inspiroi toteuttamaan työpajan jo heille tutuilla ja olemassaolevilla materiaaleilla. Jokaisella luetulla tarinalla oli oma teema ja tunnetila, josta käytiin keskustelu lasten kanssa jälkikäteen ja yhdistettiin myöhemmin pajan taideosioon. Työpajat toteutettiin lapsille tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Pajojen kautta lapsilla oli mahdollisuus ilmaista itseään ja ajatuksiaan.
Käytimme opinnäytetyön analyysiin narratiivista (temaattista) analyysiä, joka toteutettiin havaintoihin sekä lasten ja opettajien antamiin palautteisiin pohjautuen. Analyysi tehtiin tukemaan projektin toteutuksen arviointia. Analyysin tuloksista kävi ilmi että kaikkien osapuolten tulisi tuntea lasten mieltymykset ja ryhmän dynamiikka mahdollisimman suuren hyödyn saamiseksi käytetyillä tekniikoilla. Tämän lisäksi ajoituksella, pienemmällä ryhmäkoolla sekä toistolla on suuri merkitys työpajojen onnistumiselle. Tällöin tulisi ottaa huomioon myös lasten yksilölliset tarpeet.
Opinnäytetyö tarkastelee satujen lukemisen ja itseilmaisun roolia kuusivuotiaiden kohdalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia satujen ja toiminnallisten metodien merkitystä kyseisessä ikäryhmässä. Opinnäytetyön tarkoitus oli rohkaista lasten itseilmaisua satujen ja niihin liittyvän taiteen kautta. Opinnäytetyön teoreettiseen taustatukimukseen kuului kuusivuotiaiden yleisen, sosiaalisen ja kielen kehityksen selvittäminen. Näiden lisäksi selvitettiin lasten lukutaitoa, satujen roolia, itseilmaisua sekä piirtämistä ja kiinnostusta taiteeseen.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion toteutus koostui neljästä työpajasta, jotka toteutettiin Stepping Stones-päiväkodissa kahden viikon aikavälillä keväällä 2016. Ryhmä koostui noin kolmestatoista esikouluikäisestä lapsesta. Satujen lukemishetket sekä taideosiot äänitettiin videolle sekä nauhurilla tukemaan observointia ja tiedonkeruuta. Äänitetty ja kuvattu materiaali säilytetään opinnäytetyön julkaisuun asti. Päiväkodin opettajat olivat työpajoissa läsnä valvomassa prosessia. Työpajoihin osallistuneiden lasten ja opettajien henkilöllisyys pysyy luottamuksellisena tietona eikä niitä luovuteta eteenpäin. Suostumus lasten kanssa työskentelyyn pyydettiin lasten vanhemmilta, päiväkodin johdolta sekä osallistujilta itseltään.
Taide ja piirtäminen on osa lasten jokapäiväistä elämää. Tämä inspiroi toteuttamaan työpajan jo heille tutuilla ja olemassaolevilla materiaaleilla. Jokaisella luetulla tarinalla oli oma teema ja tunnetila, josta käytiin keskustelu lasten kanssa jälkikäteen ja yhdistettiin myöhemmin pajan taideosioon. Työpajat toteutettiin lapsille tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Pajojen kautta lapsilla oli mahdollisuus ilmaista itseään ja ajatuksiaan.
Käytimme opinnäytetyön analyysiin narratiivista (temaattista) analyysiä, joka toteutettiin havaintoihin sekä lasten ja opettajien antamiin palautteisiin pohjautuen. Analyysi tehtiin tukemaan projektin toteutuksen arviointia. Analyysin tuloksista kävi ilmi että kaikkien osapuolten tulisi tuntea lasten mieltymykset ja ryhmän dynamiikka mahdollisimman suuren hyödyn saamiseksi käytetyillä tekniikoilla. Tämän lisäksi ajoituksella, pienemmällä ryhmäkoolla sekä toistolla on suuri merkitys työpajojen onnistumiselle. Tällöin tulisi ottaa huomioon myös lasten yksilölliset tarpeet.