Sosiaalisen median vaikutus ravintolan valintaan ja elämykseen
Uurinmäki, Teemu (2017)
Uurinmäki, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101254
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on syrjäyttänyt muut perinteiset mediat kuten television, radion ja painetut jul-kaisut kuten sanomalehdet suurimpana mainostus ja viestityskeinona kuluttajan sekä palveluiden tarjoajan välillä. Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median vaikutusta ravintola-alan asiak-kaiden keskuudessa kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden suhteen. Sosi-aalisen median käyttäjät ovat erittäin aktiivisia ravintola-alaan liittyvissä palveluissa ja toiminnoissa kuten esimerkiksi; ravintola-arvostelujen kirjoittaminen ja ruokabloggaaminen.
Ensimmäinen opinnäytetyön osio käsittelee sosiaalisen median palveluita sekä ravintola-alan nyky-tilannetta suomessa. Sosiaalisen median palveluiden suuren määrän vuoksi työssä perehdytään ravintola-alalle relevantteihin palveluihin kuten Facebook ja instagram.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin vuoden 2016 aikana kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusme-netelmiä hyödyntäen, tutkimuksessa keskityttiin pääasiassa ravintolan ja asiakkaan väliseen kans-sakäymiseen ja sosiaalisen median asettamien ennakko-odotusten vaikutukseen ravintola-alan pal-veluiden suhteen. Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloista kirjoitetuilla arvioilla ja julkaisuilla on erittäin suuri vaikutus ravintolan-valintaperusteissa sekä ravintolaan kohdistuvissa ennakko-odotuksissa.
Ensimmäinen opinnäytetyön osio käsittelee sosiaalisen median palveluita sekä ravintola-alan nyky-tilannetta suomessa. Sosiaalisen median palveluiden suuren määrän vuoksi työssä perehdytään ravintola-alalle relevantteihin palveluihin kuten Facebook ja instagram.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin vuoden 2016 aikana kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusme-netelmiä hyödyntäen, tutkimuksessa keskityttiin pääasiassa ravintolan ja asiakkaan väliseen kans-sakäymiseen ja sosiaalisen median asettamien ennakko-odotusten vaikutukseen ravintola-alan pal-veluiden suhteen. Tutkimuksessa selvisi, että ravintoloista kirjoitetuilla arvioilla ja julkaisuilla on erittäin suuri vaikutus ravintolan-valintaperusteissa sekä ravintolaan kohdistuvissa ennakko-odotuksissa.