POHJOIS-KARJALAN MARTTAPALVELUIDEN MARKKINOINTISUUNNITELMA
Vipuveräjä, Oona; Riutta, Oona (2017)
Vipuveräjä, Oona
Riutta, Oona
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kuvailla Pohjois-Karjalan Marttapalvelut Oy:n kahden liiketoiminta-alueen, Kotiavun ja Martan pitojen, tämän hetkistä markkinointia. Tavoitteena oli kehittää uusia ideoita viestintään ja keinoja, joilla markkinointia saataisiin kohdennettua paremmin uusille kohderyhmille. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Pohjois-Karjalan Marttapalvelut Oy.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii markkinoinnin kirjallisuus sekä haastattelu, joka toteutettiin Pohjois-Karjalan Marttapalveluiden toimitusjohtaja Katja Kolehmaisen ja palveluesimies Ira Karjalaisen kanssa. Teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen markkinointistrategiaa, sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä viestinnän eri osa-alueita. Lisäksi opinnäytetyössä otetaan mallia valmiista markkinointisuunnitelma-pohjasta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nykyisissä markkinointikanavissa markkinointia tulisi tehostaa ja lisäksi käyttöön tulisi ottaa suunnitellumpaa henkilökohtaista myyntityötä, sissimarkkinointia ja yhteistyötä yritysten kanssa. Markkinontikanavina painotetaan sosiaalisen median kanavia ja niissä aktiivisesti mukana olemista. Näiden markkinointikeinojen avulla pyritään saamaan yrityksen toimintoja uusien kohderyhmien, esimerkiksi perheiden, tietoisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii markkinoinnin kirjallisuus sekä haastattelu, joka toteutettiin Pohjois-Karjalan Marttapalveluiden toimitusjohtaja Katja Kolehmaisen ja palveluesimies Ira Karjalaisen kanssa. Teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen markkinointistrategiaa, sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä viestinnän eri osa-alueita. Lisäksi opinnäytetyössä otetaan mallia valmiista markkinointisuunnitelma-pohjasta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nykyisissä markkinointikanavissa markkinointia tulisi tehostaa ja lisäksi käyttöön tulisi ottaa suunnitellumpaa henkilökohtaista myyntityötä, sissimarkkinointia ja yhteistyötä yritysten kanssa. Markkinontikanavina painotetaan sosiaalisen median kanavia ja niissä aktiivisesti mukana olemista. Näiden markkinointikeinojen avulla pyritään saamaan yrityksen toimintoja uusien kohderyhmien, esimerkiksi perheiden, tietoisuuteen.