Myynnin tehostaminen autovuokraamossa : Case: Yritys X
Suni, Jani (2016)
Suni, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701121313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on etsiä keinoja tehostaa autovuokraamona toimivan yritys X:n liiketoimintaa. Tehostuskeinoja mietitään erityisesti sesonkiajoille, jolloin yrityksen toiminta on tuottoisaa, mutta parempaankin olisi potentiaalia. Työssä pohditaan myös myyntiin vaikuttavia tekijöitä organisaatiolähtöisesti sekä tilastollisesti. Työn aihe valittiin sen tarpeellisuuden ja kiinnostavuuden vuoksi yritys X:lle.
Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja yhteenvetoosioista. Teoriaosuuksissa ensimmäisessä käsitellään myynnin johtamista ja myynnin johtajan tehtäviä. Toisessa osuudessa avataan leanmenetelmää, sen perusperiaatteita sekä 5S-mallia. Tutkimusosuudessa puretaan yritys X:n kahden aiemman vuoden myyntitilastoja tilastoanalyysi-menetelmän avulla, pohditaan kehitysehdotuksia toiminnan tehostamiseksi ja työn luotettavuutta.
Tilastot tuovat ilmi sesonkiajat ja niiden tuloksellisen merkittävyyden vuosimyynneissä. Tilastoista huomaa myyntilukujen kasvut tiettyinä aikoina vuodessa, vuodesta riippumatta. Tuloksista ilmenee myös sesonkiaikojen vaikutus vuokrauksen keskihintaan ja vuokrauksen pituuteen. Johtopäätösten perusteella yrityksen kannattaa muuttaa tiettyjä toimintatapojaan ja varautua paremmin tuleviin sesonkeihin, sekä organisoida myyntiä ajoissa.
Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja yhteenvetoosioista. Teoriaosuuksissa ensimmäisessä käsitellään myynnin johtamista ja myynnin johtajan tehtäviä. Toisessa osuudessa avataan leanmenetelmää, sen perusperiaatteita sekä 5S-mallia. Tutkimusosuudessa puretaan yritys X:n kahden aiemman vuoden myyntitilastoja tilastoanalyysi-menetelmän avulla, pohditaan kehitysehdotuksia toiminnan tehostamiseksi ja työn luotettavuutta.
Tilastot tuovat ilmi sesonkiajat ja niiden tuloksellisen merkittävyyden vuosimyynneissä. Tilastoista huomaa myyntilukujen kasvut tiettyinä aikoina vuodessa, vuodesta riippumatta. Tuloksista ilmenee myös sesonkiaikojen vaikutus vuokrauksen keskihintaan ja vuokrauksen pituuteen. Johtopäätösten perusteella yrityksen kannattaa muuttaa tiettyjä toimintatapojaan ja varautua paremmin tuleviin sesonkeihin, sekä organisoida myyntiä ajoissa.