Moniammatillisuus hoitotyössä : Carean Ensio-työryhmän yhteistyötahojen kokemus moniammatillisesta yhteistyöstä nuorisopsykiatriassa
Viitakare, Heli; Putkonen, Sanna (2016)
Viitakare, Heli
Putkonen, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701131351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701131351
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Carean Ensio-työryhmän kanssa
yhteistyötä tekevät työntekijät kokevat moniammatillisen yhteistyön toimivan ja miten he
yhteistyötä kehittäisivät. Kysely suunnattiin Kouvolan, Kotkan ja Haminan lastensuojelun sosiaalityöntekijöille,
nuorten tiimin työntekijöille ja nuorisotyöntekijöille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivistä lähestymistä. Saatu materiaali
kerättiin kyselylomakkeella käyttäen Webropol-ohjelmaa, jonka avulla tutkimustulokset myös
analysoitiin. Ennen kyselyn lähettämistä otettiin yhteyttä kyselyn kohderyhmän esimiehiin ja sovittiin,
että kysely lähetetään heidän kauttaan sähköpostitse. Työntekijät saivat linkin kyselyyn.
Kysely lähetettiin 44 työntekijälle ja kyselyyn vastasi 16 työntekijää. Kysely toteutettiin toukokesäkuun
vaihteessa 2016. Lopullinen vastausprosentti kyselyssämme oli 32%.
Kyselystä selvisi, että vastaajat kokivat oman ammattitaitonsa riittäväksi moniammatillisen
yhteistyön tekemiseen. Yhteiset työmenetelmät olivat sovellettavissa omaan työhön. Yhteistyön
koettiin vähentävän päällekkäistä työtä ja edistävän asioiden hoitoa ja lyhentävän nuorten hoidon
pituutta. Yhteistyötahot olivat tietoisia Ensio-työryhmän tarjoamista palveluista ja konsultaatiopalvelut
koettiin riittäviksi. Esimiehet tukivat vastaajien mukaan moniammatillisen työn
toteutumista. Yhteistyön tekeminen oli vastaajien mielestä joustavaa.
Palvelujen riittävyys nuoren auttamiseksi koettiin asiana, jota tulisi kehittää. Tarvetta koettiin
mm. päivystyspuhelimelle ja yhteisten arviointikäyntien nopeutumiselle. Yhteistyön arviointiin ja
etenemiseen tulisi kiinnittää huomiota. Yhteisille koulutuksille ja tapaamisille oli selkeästi
vastaajien mielestä tarvetta. Dokumentointi ja organisaatiorajojen yli toiminen koettiin haastavana.
Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Ensio-työryhmän ja heidän yhteistyötahojensa
välisen moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Yhteistyön sujumista voisi selvittää
uusintakyselyllä, jonka kohderyhmänä olisivat sekä Ensio-työryhmän jäsenet että sosiaalihuollon
työntekijät ja tällöin saataisiin tietoa yhteistyön sujumisesta molemminpuolisesti.
Asiakastyytyväisyyskysely taas voisi selvittää, miten asiakkaat ovat kokeneet moniammatillisen
yhteistyön. Jatkossa voisi selvittää miten tuleva Sote-uudistus muuttaa organisaatiorajojen yli
toimimista sekä tutkia, kuinka kirjaamista ja dokumentointia voisi kehittää yhtenäisemmäksi ja
helpommin jaettavaksi. Ensio-työryhmän palveluita ja toimintaa voisi esitellä yhteistyötahoille
esimerkiksi kansiomuotoon koottuna tai esitteen muodossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Carean Ensio-työryhmän kanssa
yhteistyötä tekevät työntekijät kokevat moniammatillisen yhteistyön toimivan ja miten he
yhteistyötä kehittäisivät. Kysely suunnattiin Kouvolan, Kotkan ja Haminan lastensuojelun sosiaalityöntekijöille,
nuorten tiimin työntekijöille ja nuorisotyöntekijöille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivistä lähestymistä. Saatu materiaali
kerättiin kyselylomakkeella käyttäen Webropol-ohjelmaa, jonka avulla tutkimustulokset myös
analysoitiin. Ennen kyselyn lähettämistä otettiin yhteyttä kyselyn kohderyhmän esimiehiin ja sovittiin,
että kysely lähetetään heidän kauttaan sähköpostitse. Työntekijät saivat linkin kyselyyn.
Kysely lähetettiin 44 työntekijälle ja kyselyyn vastasi 16 työntekijää. Kysely toteutettiin toukokesäkuun
vaihteessa 2016. Lopullinen vastausprosentti kyselyssämme oli 32%.
Kyselystä selvisi, että vastaajat kokivat oman ammattitaitonsa riittäväksi moniammatillisen
yhteistyön tekemiseen. Yhteiset työmenetelmät olivat sovellettavissa omaan työhön. Yhteistyön
koettiin vähentävän päällekkäistä työtä ja edistävän asioiden hoitoa ja lyhentävän nuorten hoidon
pituutta. Yhteistyötahot olivat tietoisia Ensio-työryhmän tarjoamista palveluista ja konsultaatiopalvelut
koettiin riittäviksi. Esimiehet tukivat vastaajien mukaan moniammatillisen työn
toteutumista. Yhteistyön tekeminen oli vastaajien mielestä joustavaa.
Palvelujen riittävyys nuoren auttamiseksi koettiin asiana, jota tulisi kehittää. Tarvetta koettiin
mm. päivystyspuhelimelle ja yhteisten arviointikäyntien nopeutumiselle. Yhteistyön arviointiin ja
etenemiseen tulisi kiinnittää huomiota. Yhteisille koulutuksille ja tapaamisille oli selkeästi
vastaajien mielestä tarvetta. Dokumentointi ja organisaatiorajojen yli toiminen koettiin haastavana.
Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Ensio-työryhmän ja heidän yhteistyötahojensa
välisen moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Yhteistyön sujumista voisi selvittää
uusintakyselyllä, jonka kohderyhmänä olisivat sekä Ensio-työryhmän jäsenet että sosiaalihuollon
työntekijät ja tällöin saataisiin tietoa yhteistyön sujumisesta molemminpuolisesti.
Asiakastyytyväisyyskysely taas voisi selvittää, miten asiakkaat ovat kokeneet moniammatillisen
yhteistyön. Jatkossa voisi selvittää miten tuleva Sote-uudistus muuttaa organisaatiorajojen yli
toimimista sekä tutkia, kuinka kirjaamista ja dokumentointia voisi kehittää yhtenäisemmäksi ja
helpommin jaettavaksi. Ensio-työryhmän palveluita ja toimintaa voisi esitellä yhteistyötahoille
esimerkiksi kansiomuotoon koottuna tai esitteen muodossa.