Autotalo Hartikaisen huollon asiakaspalvelun asiakastyytyväisyys
Vänskä, Niko; Pusa, Antti (2017)
Vänskä, Niko
Pusa, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701151378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701151378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli mitata Autotalo Hartikaisen asiakaspalvelun asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli saada selville asiakastyytyväisyyden ja ajanvarauksen toimivuuden nykytila ja tulosten perusteella selvittää yrityksen asiakaspalvelun kehityskohteet. Tutkimuksen toimeksiantajana on autoalan yritys, joka harjoittaa autojen myyntiä ja niiden huoltoa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaspalvelua ja sen muodostumista, palvelun laatua, sekä asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyö on toteutettu laajalti laadullisena toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen asiakaspalvelun ja ajanvarauksen jokapäiväistä käytännön toimintaa. Pääasiallisena tutkimuksen toteuttamiskeinona on toiminut kohdeyrityksessä toteutettu kysely. Lisäksi tutkimuskeinoina on käytetty haastattelua sekä havainnointia.
Työn tuloksena saatiin selville kohdeyrityksen huollon asiakaspalvelun keskeisimmät vahvuudet ja heikkoudet. Saatujen tulosten perusteella yrityksen huollon asiakaspalvelun nykytila on useimmilta osa-alueilta hyvällä tasolla. Kehityskohteita on ajanvarauksen kokonaisvaltaiseen toimivuuteen liittyen, erityisesti puhelinajanvarauksessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaspalvelua ja sen muodostumista, palvelun laatua, sekä asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyö on toteutettu laajalti laadullisena toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen asiakaspalvelun ja ajanvarauksen jokapäiväistä käytännön toimintaa. Pääasiallisena tutkimuksen toteuttamiskeinona on toiminut kohdeyrityksessä toteutettu kysely. Lisäksi tutkimuskeinoina on käytetty haastattelua sekä havainnointia.
Työn tuloksena saatiin selville kohdeyrityksen huollon asiakaspalvelun keskeisimmät vahvuudet ja heikkoudet. Saatujen tulosten perusteella yrityksen huollon asiakaspalvelun nykytila on useimmilta osa-alueilta hyvällä tasolla. Kehityskohteita on ajanvarauksen kokonaisvaltaiseen toimivuuteen liittyen, erityisesti puhelinajanvarauksessa.