Asiakaskokemuksen ja palvelun laadun kehittäminen julkisessa palvelussa : Case: Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto
Nykänen, Sami (2017)
Nykänen, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701171421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701171421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten asiakaskokemus ja toisaalta palvelun laatu välittyvät asiakkaalle ulosoton perintäpalvelussa ja mitkä tekijät vaikuttavat niiden muodostumiseen. Tutkimuksen muoto oli tapaustutkimus ja tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin sekä yksittäisen toimijan,
Länsi-Uudenmaan ulosottoviraston sekä koko ulosottolaitoksen näkökulman kautta. Tutkimuksen oli tarkoitus tarjota keinoja sille, että Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto pystyy kehittämään omaa toimintaansa vastaamaan paremmin asiakkaan odotuksia perintäpalvelusta sekä tarjota keinoja palvelun kehittämiseksi myös valtakunnan tasolla. Meneillään olevan rakennemuutoksen tueksi pyrittiin tarjoamaan tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi.
Keskeisinä teorioina tutkimuksessa ovat asiakaskokemus, laatu ja arvo. Keskeiset teoriat luovat pohjan tutkimukselle ja ne yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi tutkimuksessa. Keskeisten
teorioiden avulla pyrittiin luomaan kokonaiskäsitys siitä, millainen prosessi asiakaskokemuksen ja laadun muodostuminen on tuotteen tai tässä tapauksessa palvelun kohdalla.
Tutkimuksen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, jotka jakautuivat kolmeen osioon keskeisten teorioiden mukaan, asiakaskokemukseen, palvelun laatuun ja arvon muodostumiseen.
Tutkimus osoitti, että asiakaskokemuksen nykytila oli jokaisen asiakassegmentin mielestä suhteellisen hyvä jo nykyisellään. Kokemukseen vaikuttavat tekijät olivat osittain päällekkäisiä eri segmenteissä mutta eroavaisuuksia löytyi myös. Palvelun laadun näkökulmasta esiin nousi myös hyvin samanlaisia vastauksia eri segmenteissä, tosin vastauksissa näkyi myös se, että eri segmenteissä samat laadulliset määreet käsitettiin erilaisella tavalla. Arvokeskustelussa keskeisimmäksi tekijäksi nousi palvelun ehdoton puolueettomuus, mitä pidettiin merkittävänä tekijänä koko palvelun toiminnan kannalta. Tutkimus osoitti, että kokemuksellisia ja laadullisia vaihteluita esiintyi alueittain ja yhtenäiset toimintatavat ja mallit kehittäisivät palvelua yhtenäisemmäksi valtakunnan tasolla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että suhteellisen pienillä muutoksilla perintä palvelussa pystyttäisiin tuottamaan asiakkaille parempaa asiakaskokemusta ja laatua.
Tutkimuksen merkittävimmät johtopäätökset liittyvät siihen, että asiakkaat odottavat enemmän sidosryhmäyhteistyötä, jolloin heille pystytään tarjoamaan väylä vaikuttaa palvelun kehitykseen niin paikallisesti kuin valtakunnallisella tasolla. Myös ulosottovirastojen näkökulmasta tuntemalla paremmin asiakkaat pystytään heidän odotuksiinsa paremmin vastaamaan. Lisäksi toimintamallien yhtenäisyyttä tulee lisätä valtakunnallisella tasolla, sillä se vaikeuttaa asiakkaiden asiointia eri puolilla suomea. Eri asiakassegmentit myös peräänkuuluttivat neuvontaa ja palvelun esittelyä, jotta tietoisuus palvelusta parantuisi ja kynnys hoitaa asioita madaltuisi.
Yhteenvetona johtopäätöksistä voitiin vetää se tosiasia, että myös julkiselta palvelulta edellytetään nykyään parempaa kokemusta ja palvelua. Myös julkisen toimijan pitää pystyä kehittämään palvelua asiakaslähtöisesti ja joissain tapauksissa jopa ylittämään asiakkaan odotukset.
Länsi-Uudenmaan ulosottoviraston sekä koko ulosottolaitoksen näkökulman kautta. Tutkimuksen oli tarkoitus tarjota keinoja sille, että Länsi-Uudenmaan ulosottovirasto pystyy kehittämään omaa toimintaansa vastaamaan paremmin asiakkaan odotuksia perintäpalvelusta sekä tarjota keinoja palvelun kehittämiseksi myös valtakunnan tasolla. Meneillään olevan rakennemuutoksen tueksi pyrittiin tarjoamaan tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi.
Keskeisinä teorioina tutkimuksessa ovat asiakaskokemus, laatu ja arvo. Keskeiset teoriat luovat pohjan tutkimukselle ja ne yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi tutkimuksessa. Keskeisten
teorioiden avulla pyrittiin luomaan kokonaiskäsitys siitä, millainen prosessi asiakaskokemuksen ja laadun muodostuminen on tuotteen tai tässä tapauksessa palvelun kohdalla.
Tutkimuksen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, jotka jakautuivat kolmeen osioon keskeisten teorioiden mukaan, asiakaskokemukseen, palvelun laatuun ja arvon muodostumiseen.
Tutkimus osoitti, että asiakaskokemuksen nykytila oli jokaisen asiakassegmentin mielestä suhteellisen hyvä jo nykyisellään. Kokemukseen vaikuttavat tekijät olivat osittain päällekkäisiä eri segmenteissä mutta eroavaisuuksia löytyi myös. Palvelun laadun näkökulmasta esiin nousi myös hyvin samanlaisia vastauksia eri segmenteissä, tosin vastauksissa näkyi myös se, että eri segmenteissä samat laadulliset määreet käsitettiin erilaisella tavalla. Arvokeskustelussa keskeisimmäksi tekijäksi nousi palvelun ehdoton puolueettomuus, mitä pidettiin merkittävänä tekijänä koko palvelun toiminnan kannalta. Tutkimus osoitti, että kokemuksellisia ja laadullisia vaihteluita esiintyi alueittain ja yhtenäiset toimintatavat ja mallit kehittäisivät palvelua yhtenäisemmäksi valtakunnan tasolla. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että suhteellisen pienillä muutoksilla perintä palvelussa pystyttäisiin tuottamaan asiakkaille parempaa asiakaskokemusta ja laatua.
Tutkimuksen merkittävimmät johtopäätökset liittyvät siihen, että asiakkaat odottavat enemmän sidosryhmäyhteistyötä, jolloin heille pystytään tarjoamaan väylä vaikuttaa palvelun kehitykseen niin paikallisesti kuin valtakunnallisella tasolla. Myös ulosottovirastojen näkökulmasta tuntemalla paremmin asiakkaat pystytään heidän odotuksiinsa paremmin vastaamaan. Lisäksi toimintamallien yhtenäisyyttä tulee lisätä valtakunnallisella tasolla, sillä se vaikeuttaa asiakkaiden asiointia eri puolilla suomea. Eri asiakassegmentit myös peräänkuuluttivat neuvontaa ja palvelun esittelyä, jotta tietoisuus palvelusta parantuisi ja kynnys hoitaa asioita madaltuisi.
Yhteenvetona johtopäätöksistä voitiin vetää se tosiasia, että myös julkiselta palvelulta edellytetään nykyään parempaa kokemusta ja palvelua. Myös julkisen toimijan pitää pystyä kehittämään palvelua asiakaslähtöisesti ja joissain tapauksissa jopa ylittämään asiakkaan odotukset.