Ruudunkaappausohjelma opetusvideoiden tekemiseen, Enter ry
Suikkanen, Jere (2017)
Suikkanen, Jere
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701171446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701171446
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan maksuttomia ruudunkaappausohjelmia. Tavoitteena on löytää sopivin maksuton ruudunkaappausohjelma Enter ry:n käyttöön ja luoda tiivistelmä siitä, mitä tulee ottaa huomioon opetusvideoita laadittaessa. Työn toimeksiantaja on Enter ry, yhdistys, joka tarjoaa tietoteknistä opastusta ikäihmisille eri puolilla pääkaupunkiseutua vapaaehtoistoiminnan avulla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka ottaa huomioon Enter ry:n lähtökohdat, vaatimukset ja toiveet sopivan ruudunkaappausohjelman löytämiseksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin ruudunkaappausohjelmien vertailua, ohjelmien käytännön testaamista työpajassa ja vertaisopastajille suunnattuja kyselyitä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat multimediaoppiminen, ruudunkaappausohjelmat ja opetusvideon laatiminen. Tietoperustan tutustumiseen käytettiin kirjallisuuslähteitä ja ajankohtaisartikkeleita. Tietoperusta on jaoteltu aihekohtaisesti ja siihen viitataan läpi opinnäytetyön.
Ruudunkaappausohjelmien ominaisuudet arvioitiin, vertailu toteutettiin ja taulukoitiin. Lisäksi tutkimuksen aikana vertaisopastajat testasivat eri ruudunkaappausohjelmia käytännössä. Vertaisopastajille toteutettiin myös kaksi kyselyä ruudunkaappausohjelmiin liittyen. Ensimmäinen kysely selvitti ohjelmalta toivottuja ominaisuuksia. Toinen kysely suunnattiin työpajaan osallistuneille opastajille, jotka testasivat kolmea valittua ruudunkaappausohjelmaa. Vertailusta, kyselyistä ja testauksista saatu materiaali analysoitiin ja sitä hyödynnettiin lopullisessa arvioinnissa.
Opinnäytetyöprosessin pohjalta tehtiin ehdotus Enter ry:lle sopivimmasta ruudunkaappausohjelmasta sekä ohjeistus opetusvideon tekemiseen. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyöprosessin hyödylliseksi, ja yhdistys tulee tarjoamaan asiakkailleen opetusvideoita, jotka toteutetaan valitulla ruudunkaappausohjelmalla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, joka ottaa huomioon Enter ry:n lähtökohdat, vaatimukset ja toiveet sopivan ruudunkaappausohjelman löytämiseksi. Tutkimusmenetelminä käytettiin ruudunkaappausohjelmien vertailua, ohjelmien käytännön testaamista työpajassa ja vertaisopastajille suunnattuja kyselyitä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat multimediaoppiminen, ruudunkaappausohjelmat ja opetusvideon laatiminen. Tietoperustan tutustumiseen käytettiin kirjallisuuslähteitä ja ajankohtaisartikkeleita. Tietoperusta on jaoteltu aihekohtaisesti ja siihen viitataan läpi opinnäytetyön.
Ruudunkaappausohjelmien ominaisuudet arvioitiin, vertailu toteutettiin ja taulukoitiin. Lisäksi tutkimuksen aikana vertaisopastajat testasivat eri ruudunkaappausohjelmia käytännössä. Vertaisopastajille toteutettiin myös kaksi kyselyä ruudunkaappausohjelmiin liittyen. Ensimmäinen kysely selvitti ohjelmalta toivottuja ominaisuuksia. Toinen kysely suunnattiin työpajaan osallistuneille opastajille, jotka testasivat kolmea valittua ruudunkaappausohjelmaa. Vertailusta, kyselyistä ja testauksista saatu materiaali analysoitiin ja sitä hyödynnettiin lopullisessa arvioinnissa.
Opinnäytetyöprosessin pohjalta tehtiin ehdotus Enter ry:lle sopivimmasta ruudunkaappausohjelmasta sekä ohjeistus opetusvideon tekemiseen. Toimeksiantaja arvioi opinnäytetyöprosessin hyödylliseksi, ja yhdistys tulee tarjoamaan asiakkailleen opetusvideoita, jotka toteutetaan valitulla ruudunkaappausohjelmalla.