Kulttuurikulkijan Ilomantsi 2.0
Jeskanen, Maria (2016)
Jeskanen, Maria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli Ilomantsissa toteutettavan Kulttuurikulkijan Ilomantsi -nimisen reitin nykytilan arviointi sekä vertailu vuosien 2011 ja 2016 välillä. Vertailu perustui vuonna 2012 julkaistuun opinnäytetyöhön Kulttuurinkulkijan Ilomantsi. Työn tavoitteena oli selvittää, miten aika on vaikuttanut reittiin ja mitä työkaluja sen parantamiseksi on käytössä vuonna 2016.
Tässä opinnäytetyössä on kerrottu markkinoinnin lisäksi digimarkkinoinnista ja sen mahdollistamasta monikanavaisesta asiakaskohtaamisesta. Markkinoinnin pääpaino on sosiaalisen median tutkimisessa sekä sen historian, tilastojen ja käytön ymmärtämisessä. Myös tarinallistaminen ja perinteisemmät markkinointikeinot on esitelty. Tutkimus myös selvensi, että Kulttuurikulkijan konsepti kaipaa uudistamista sekä uusia tekijöitä esimerkiksi opiskelijayhteystyön avulla. Kulttuurikulkija ”elää, mutta ei hengitä”. Teoriaan pohjautuen työn tuloksena oli myös rohkaisu käyttää eri sosiaalisia medioita sekä toteut-taa eriytettyjä teemareittejä itse Kulttuurikulkijan rinnalla.
Tässä opinnäytetyössä on kerrottu markkinoinnin lisäksi digimarkkinoinnista ja sen mahdollistamasta monikanavaisesta asiakaskohtaamisesta. Markkinoinnin pääpaino on sosiaalisen median tutkimisessa sekä sen historian, tilastojen ja käytön ymmärtämisessä. Myös tarinallistaminen ja perinteisemmät markkinointikeinot on esitelty. Tutkimus myös selvensi, että Kulttuurikulkijan konsepti kaipaa uudistamista sekä uusia tekijöitä esimerkiksi opiskelijayhteystyön avulla. Kulttuurikulkija ”elää, mutta ei hengitä”. Teoriaan pohjautuen työn tuloksena oli myös rohkaisu käyttää eri sosiaalisia medioita sekä toteut-taa eriytettyjä teemareittejä itse Kulttuurikulkijan rinnalla.