Digi ja deittailu - mikä on muuttunut? Case:Tinder
Åkerblom, Sonja (2017)
Åkerblom, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia digitalisaation aiheuttamia muutoksia deittailukulttuuriin, keskittyen mobiilideittailusovellus Tinderiin. Ilmiönä Tinder sekä vastaavat deittailupalvelut ovat melko uusia. Työssä selvitettiin, onko deittailu muuttunut Tinderin myötä, ja mitä nämä muutokset mahdollisesti ovat. Tutkimuksessa sivutaan myös yleisesti deittailukulttuurin muutoksia.
Tinder valittiin erilaisten deittailukanavien joukosta opinnäytetyön aiheeksi, koska se on yksi tunnetuimmista deittailusovelluksista. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta, jota Laurea-ammattikorkeakoulu ja Kurio Oy toteuttavat yhteistyössä.
Deittailun muutoksia pyrittiin selvittämään laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Työn tutkimuskysymyksenä oli, onko deittailu muuttunut, ja mitkä tekijät siihen ovat vaikuttaneet. Lisäksi työssä perehdyttiin siihen, mistä muutos johtuu ja missä se näkyy. Tutkimus suoritettiin suomalaisten 22-32-vuotiaiden naisten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin ensin digitaalisen minäkuvan rakentumiseen, jossa käytiin läpi muun muassa motivaatiot ja tarpeet sosiaalisessa mediassa käyttäytymisen takana. Seuraavaksi syvennyttiin digitaaliseen vuorovaikutukseen, eli mitä digitaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ja kuinka se on kehittynyt.
Tutkimus suoritettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja verkostohaastattelua. Tavoitteena oli saada mahdollisimman tarkkoja kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten deittailu on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi haastatteluissa pyrittiin selvittämään haastateltavien omaa käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja Tinderissä.
Tutkimuksen tulosten perusteella deittailu on muuttunut paljon verrattuna aikaan ennen Tinderiä. Tuloksista kävi selkeästi ilmi, että deittailu nykypäivänä koetaan nopeana ajanvietteenä. Toisaalta deittailua nykypäivänä pidettiin myös kertakäyttöisempänä ja rennompana kuin viisi vuotta sitten. Tinderiä pidettiin hyvänä kanava uusien tuttavuuksien löytämiseen. Deittailua viisi vuotta sitten pidettiin epätoivoisena, mutta aidompana ja jännittävämpänä, kuin deittailu nyt on.
Tinder Social olisi hyvä jatkotutkimuksen kohde. Olisi mielenkiintoista tutkia, tulevatko tässä opinnäytetyössä ilmi tulleet asiat myös Tinder Socialin puolella esille. Yksi jatkotutkimuksen aiheista voisi myös olla, kuinka Tinder voisi kehittyä laajemmin.
Tinder valittiin erilaisten deittailukanavien joukosta opinnäytetyön aiheeksi, koska se on yksi tunnetuimmista deittailusovelluksista. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta, jota Laurea-ammattikorkeakoulu ja Kurio Oy toteuttavat yhteistyössä.
Deittailun muutoksia pyrittiin selvittämään laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Työn tutkimuskysymyksenä oli, onko deittailu muuttunut, ja mitkä tekijät siihen ovat vaikuttaneet. Lisäksi työssä perehdyttiin siihen, mistä muutos johtuu ja missä se näkyy. Tutkimus suoritettiin suomalaisten 22-32-vuotiaiden naisten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin ensin digitaalisen minäkuvan rakentumiseen, jossa käytiin läpi muun muassa motivaatiot ja tarpeet sosiaalisessa mediassa käyttäytymisen takana. Seuraavaksi syvennyttiin digitaaliseen vuorovaikutukseen, eli mitä digitaalisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ja kuinka se on kehittynyt.
Tutkimus suoritettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja verkostohaastattelua. Tavoitteena oli saada mahdollisimman tarkkoja kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten deittailu on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Tämän lisäksi haastatteluissa pyrittiin selvittämään haastateltavien omaa käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja Tinderissä.
Tutkimuksen tulosten perusteella deittailu on muuttunut paljon verrattuna aikaan ennen Tinderiä. Tuloksista kävi selkeästi ilmi, että deittailu nykypäivänä koetaan nopeana ajanvietteenä. Toisaalta deittailua nykypäivänä pidettiin myös kertakäyttöisempänä ja rennompana kuin viisi vuotta sitten. Tinderiä pidettiin hyvänä kanava uusien tuttavuuksien löytämiseen. Deittailua viisi vuotta sitten pidettiin epätoivoisena, mutta aidompana ja jännittävämpänä, kuin deittailu nyt on.
Tinder Social olisi hyvä jatkotutkimuksen kohde. Olisi mielenkiintoista tutkia, tulevatko tässä opinnäytetyössä ilmi tulleet asiat myös Tinder Socialin puolella esille. Yksi jatkotutkimuksen aiheista voisi myös olla, kuinka Tinder voisi kehittyä laajemmin.