Kuinka markkinoida Instagramissa vaikuttavasti?
Turpeinen, Johanna; Kivelä, Sini (2017)
Turpeinen, Johanna
Kivelä, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Instagramissa mainostaminen. Aihetta tutkittiin sisällöntuottajien eli ammattilaisten näkökulmasta ja selvitettiin myös kuluttajien kokemuksia Instagramissa esiintyvistä mainoksista. Perimmäisenä työn tarkoituksena oli rakentaa ymmärrystä ja jakaa tietoa uudenlaisesta markkinointikanavasta sekä pyrkiä tuottamaan oleellista informaatiota erityisesti yrityksille. Tämä opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteuttamaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuushanketta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millainen mainonta erityisesti Instagramissa on kannattavaa. Tutkimuksessa selvitettiin vaikuttavuuden eroavaisuuksia yritysten tekemien mainosten sekä suosittujen vaikuttajien tuottamien kampanjoiden välillä. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja kuinka sitä kuuluisi tehdä, minkälainen mainonta toimii nimenomaan Suomessa ja miten kuluttajat kokevat mainokset Instagramissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin Instagramia ja sen toimintoja sekä mainostyökaluja. Seuraavaksi käsitellään mainonnan uutta aikakautta sekä sen kuvakeskeisyyttä, minkä jälkeen siirrytään uuden aikakauden medialukutaitoihin sekä uusiin markkinointikeinoihin. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen siirrytään laadulliseen tutkimukseen sekä haastattelu- ja havainnointituloksiin. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin suosittuja vaikuttajia ja tavallisia käyttäjiä, joiden avulla tutkimukseen saatiin kaikki oleelliset näkökulmat.
Tutkimuksesta selvisi, että Suomessa mainonnan on oltava mahdollisimman luonnollista. Ihmiset haluavat nähdä aitoja ja rehellisiä arvosteluja sekä mainoksia, jonka takia vaikuttajien tekemät kampanjat ovat suosiossa tällä hetkellä. Mielikuvamainonta, tunteisiin vetoavat aiheet ja visuaalisesti kauniit kuvat ovat pääasiassa etenkin Instagram-mainonnassa.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia eri kohderyhmää ja sen Instagram-käyttäytymistä. Kohderyhmänä voisi olla esimerkiksi miehet tai vanhemmat naiset.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millainen mainonta erityisesti Instagramissa on kannattavaa. Tutkimuksessa selvitettiin vaikuttavuuden eroavaisuuksia yritysten tekemien mainosten sekä suosittujen vaikuttajien tuottamien kampanjoiden välillä. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja kuinka sitä kuuluisi tehdä, minkälainen mainonta toimii nimenomaan Suomessa ja miten kuluttajat kokevat mainokset Instagramissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin Instagramia ja sen toimintoja sekä mainostyökaluja. Seuraavaksi käsitellään mainonnan uutta aikakautta sekä sen kuvakeskeisyyttä, minkä jälkeen siirrytään uuden aikakauden medialukutaitoihin sekä uusiin markkinointikeinoihin. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen siirrytään laadulliseen tutkimukseen sekä haastattelu- ja havainnointituloksiin. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin suosittuja vaikuttajia ja tavallisia käyttäjiä, joiden avulla tutkimukseen saatiin kaikki oleelliset näkökulmat.
Tutkimuksesta selvisi, että Suomessa mainonnan on oltava mahdollisimman luonnollista. Ihmiset haluavat nähdä aitoja ja rehellisiä arvosteluja sekä mainoksia, jonka takia vaikuttajien tekemät kampanjat ovat suosiossa tällä hetkellä. Mielikuvamainonta, tunteisiin vetoavat aiheet ja visuaalisesti kauniit kuvat ovat pääasiassa etenkin Instagram-mainonnassa.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia eri kohderyhmää ja sen Instagram-käyttäytymistä. Kohderyhmänä voisi olla esimerkiksi miehet tai vanhemmat naiset.