Lasten rajattomuus varhaiskasvatuksen haasteena
Sjögren, Suvi; Westerberg, Anni (2017)
Sjögren, Suvi
Westerberg, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311829
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden Espoon kaupungin päiväkodin kanssa syksyllä 2016. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville työntekijöiden ajatuksia siitä, kuinka huoltajien kanssa olisi helpompi keskustella rajojen asettamisen tärkeydestä. Tavoitteena oli myös saada selville keinoja, kuinka työntekijät asettavat rajoja lapsille sekä mitkä keinot on todettu toimiviksi ja minkälaiset keinot eivät tuota tulosta. Tutkimuksen vastauksista oli tarkoitus saada apukeinoja rajojen asettamiseksi. Omaan ammatilliseen kehittymiseen liittyvä ensisijainen tavoite oli ymmärtää, mikä merkitys rajojen asettamisella on lapsen kehityksen ja tulevaisuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui opinnäytetyön aiheen ympärille. Työssä on käsitelty varhaiskasvatusta lapsen kasvun ja kehityksen tukena, rajojen asettamista lapsille, kasvatuksen tyylisuuntia, lapsen kiintymyssuhteita ja lapsen aggressiivisuutta.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen kyselytutkimus, johon vastasivat yhteistyöpäiväkotien lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja avustajat. Tutkimus toteutettiin avoimella kyselylomakkeella, jossa oli myös muutama suljettu kysymys. Vastauksia saatiin yhteensä 20 kappaletta. Vastauksille tehtiin osittainen sisällönanalyysi. Tutkimus koostui kahdesta isommasta aihepiiristä, jotka olivat lapsen rajattomuus ja kasvatuskumppanuus rajattomuuden näkökulmasta. Tutkimustuloksista ja omien ajatustemme pohjalta tietoperustaan pohjautuen muodostettiin keinoja, joilla lasten rajattomuuteen voitaisiin mahdollisesti puuttua.
Tuloksista selvisi, että lasten rajattomuus johtuu useimmiten vanhempien haluttomuudesta tai uskalluksen puutteesta asettaa lapsille rajoja. Lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja avustajat kokivat, että lasten rajattomuus on lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Rajat voivat vaihdella paljon aikuisten kesken, jolloin lapsi hämmentyy eikä tiedä, mitä rajoja tulisi noudattaa. Yhtenäisiä kasvatuslinjoja ja avointa keskustelua huoltajien ja työntekijöiden kesken pidettiin oleellisina rajojen asettamisessa. Vanhempia kannustetaan johdonmukaiseen kasvatukseen, jotta lapset ymmärtäisivät heille asetetut rajat.
Jatkossa voisi selvittää, onko tutkimustuloksista saatuja keinoja hyödynnetty eri varhaiskasvatuksen ympäristöissä ja kokevatko työntekijät, että näistä keinoista on ollut hyötyä rajattomien lasten kanssa toimimisessa. Jatkossa voisi myös tutkia, onko tutkimuksesta ilmenneitä tukitarpeita huomioitu organisaatioissa ja ovatko työntekijät tyytyväisiä saamaansa tukeen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui opinnäytetyön aiheen ympärille. Työssä on käsitelty varhaiskasvatusta lapsen kasvun ja kehityksen tukena, rajojen asettamista lapsille, kasvatuksen tyylisuuntia, lapsen kiintymyssuhteita ja lapsen aggressiivisuutta.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen kyselytutkimus, johon vastasivat yhteistyöpäiväkotien lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja avustajat. Tutkimus toteutettiin avoimella kyselylomakkeella, jossa oli myös muutama suljettu kysymys. Vastauksia saatiin yhteensä 20 kappaletta. Vastauksille tehtiin osittainen sisällönanalyysi. Tutkimus koostui kahdesta isommasta aihepiiristä, jotka olivat lapsen rajattomuus ja kasvatuskumppanuus rajattomuuden näkökulmasta. Tutkimustuloksista ja omien ajatustemme pohjalta tietoperustaan pohjautuen muodostettiin keinoja, joilla lasten rajattomuuteen voitaisiin mahdollisesti puuttua.
Tuloksista selvisi, että lasten rajattomuus johtuu useimmiten vanhempien haluttomuudesta tai uskalluksen puutteesta asettaa lapsille rajoja. Lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja avustajat kokivat, että lasten rajattomuus on lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Rajat voivat vaihdella paljon aikuisten kesken, jolloin lapsi hämmentyy eikä tiedä, mitä rajoja tulisi noudattaa. Yhtenäisiä kasvatuslinjoja ja avointa keskustelua huoltajien ja työntekijöiden kesken pidettiin oleellisina rajojen asettamisessa. Vanhempia kannustetaan johdonmukaiseen kasvatukseen, jotta lapset ymmärtäisivät heille asetetut rajat.
Jatkossa voisi selvittää, onko tutkimustuloksista saatuja keinoja hyödynnetty eri varhaiskasvatuksen ympäristöissä ja kokevatko työntekijät, että näistä keinoista on ollut hyötyä rajattomien lasten kanssa toimimisessa. Jatkossa voisi myös tutkia, onko tutkimuksesta ilmenneitä tukitarpeita huomioitu organisaatioissa ja ovatko työntekijät tyytyväisiä saamaansa tukeen.