Videovälitteinen lääkärin vastaanotto työterveyshuollossa
Alatalo, Suvi-Sanette (2017)
Alatalo, Suvi-Sanette
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291740
Tiivistelmä
Terveydenhuollon digitalisaatio on yksi keino vaikuttaa Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi ja kustannustehokkaan ja vaikuttavan palvelurakenteen toteuttamiseksi. Teknologia mahdollistaa uusien toimintamallien kehittämisen. Tämän työn tutkimusongelmana oli selvittää, soveltuuko videovälitteinen vastaanottotoiminta lääkärin mielestä työterveyshuoltoon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin tilastollisena tutkimuksena. Tutkimuksella selvitettiin, kuinka moni etävastaanotolle ohjatuista potilaista oli lääkärin mielestä soveltuvia etävastaanotolle, joka toteutettiin video eli kuva-ääni-yhteydellä sekä etäyhteydellä potilastietojärjestelmään. Seuraavaksi selvitettiin, millaisia diagnooseja nämä potilaat saivat ja lopuksi tutkittiin, millaisia teknisiä haasteita etävastaanotolla oli ilmennyt. Näiden tutkimustietojen perusteella pyrittiin tekemään tulkinta siitä, soveltuuko videovälitteinen etävastaanotto työterveyshuoltoon.
Tutkimustulokset osoittavat videovälitteisen etävastaanoton soveltuvan pilottiasiakkaan työterveyshuollon toimintamalliksi ja että jokaisesta pilotissa esiintyneistä tautiluokituksista löytyy diagnooseja, joita voidaan hoitaa etänä. Tuki- ja liikuntaelin sekä sidekudossairauksien tautiluokkaan luokitellut asiakastapahtumat olivat kaikki soveltuvia etävastaanotolle. Teknisistä haasteista eniten harmia aiheuttivat, kun yhteydet eri järjestelmiin, kuten potilastieto-, Kelan eReseptikeskus- tai Kanta:n, yhteys ei toiminut. Kuitenkin näistä vain kahdessa tapahtumassa vastaanotto kirjattiin epäonnistuneeksi. Pilotissa valtaosa teknisistä haasteista esiintyi heti pilotin alussa, jonka jälkeen yhteydet järjestelmiin saatiin vakiinnutettua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa empiirinen aineisto kerättiin tilastollisena tutkimuksena. Tutkimuksella selvitettiin, kuinka moni etävastaanotolle ohjatuista potilaista oli lääkärin mielestä soveltuvia etävastaanotolle, joka toteutettiin video eli kuva-ääni-yhteydellä sekä etäyhteydellä potilastietojärjestelmään. Seuraavaksi selvitettiin, millaisia diagnooseja nämä potilaat saivat ja lopuksi tutkittiin, millaisia teknisiä haasteita etävastaanotolla oli ilmennyt. Näiden tutkimustietojen perusteella pyrittiin tekemään tulkinta siitä, soveltuuko videovälitteinen etävastaanotto työterveyshuoltoon.
Tutkimustulokset osoittavat videovälitteisen etävastaanoton soveltuvan pilottiasiakkaan työterveyshuollon toimintamalliksi ja että jokaisesta pilotissa esiintyneistä tautiluokituksista löytyy diagnooseja, joita voidaan hoitaa etänä. Tuki- ja liikuntaelin sekä sidekudossairauksien tautiluokkaan luokitellut asiakastapahtumat olivat kaikki soveltuvia etävastaanotolle. Teknisistä haasteista eniten harmia aiheuttivat, kun yhteydet eri järjestelmiin, kuten potilastieto-, Kelan eReseptikeskus- tai Kanta:n, yhteys ei toiminut. Kuitenkin näistä vain kahdessa tapahtumassa vastaanotto kirjattiin epäonnistuneeksi. Pilotissa valtaosa teknisistä haasteista esiintyi heti pilotin alussa, jonka jälkeen yhteydet järjestelmiin saatiin vakiinnutettua.