Luottamuksen rakentuminen verkossa : mitä markkinoijan tulee tehdä, jotta viestit koetaan luotettavaksi?
Lehtisalo, Lasse; Laitiainen, Aki (2017)
Lehtisalo, Lasse
Laitiainen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luottamuksen rakentuminen verkossa - mitä markkinoijan tulee tehdä, jotta viestit koetaan luotettavaksi? Tämä opinnäytetyö kuuluu Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hankkeeseen, joka on toteutettu yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun, Kurio Oy:n ja MTV:n kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä luottamus verkossa muodostuu. Tarkoituksena oli myös selventää mitä markkinointikanavia yrityksen kannattaa käyttää, sekä millaiset viestit koetaan luotettavina. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolinen kuva siitä miten luottamus verkossa muodostuu ja kuinka kuluttajat käyttäytyvät verkossa. Markkinointiviestinnän ohella luottamusta lähdettiin tutkimaan myös verkkokaupan näkökulmasta.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päälukuun: luottamus, verkkomarkkinointi, sekä luotettavia verkkomarkkinoinnin muotoja. Teoriaosuus avaa luottamuksen rakentumisen psykologiaa sekä Internetin eri ominaisuuksien vaikutusta luottamukseen.
Toteutetun laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Molempia menetelmiä käytettiin jokaisen tutkimukseen osallistuneen henkilön kohdalla. Kahden eri menetelmän avulla varmistettiin, että opinnäytetyön aiheesta saataisiin mahdollisimman tarkkaa tietoa ja samalla tutkimuksen luotettavuus paranisi.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että markkinointiviestinnän osuus luottamuksen rakentumisessa on tärkeä, mutta sen pääasiallisena tarkoituksena on tehdä ostamisesta mahdollisimman houkuttelevaa kuluttajalle. Luottamus yritykseen muodostuu vasta positiivisen asiakaskokemuksen jälkeen ja syvää luottamusta on mahdotonta muodostaa pelkän markkinointiviestinnän keinoin. Luottamuksen muodostumisen suhteen on elintärkeää, että yritys toimii lupaustensa mukaisesti ja selvittää potentiaaliset ongelmatilanteet nopeasti ja kuluttajan edun mukaisesti.
Tärkeimmät verkkokaupan luotettavuuteen vaikuttavat asiat olivat sivuston suojaus, sivuston selkeys ja helppokäyttöisyys, riittävät informaatiot toimitusehdoista ja -ajoista, laadukkaat kuvat, sekä reklamaation vaivattomuus. Lisäksi tärkeänä koettiin verkkopankkimaksun mahdollisuus, aktiivinen asiakaspalvelu, sekä täydellinen kielioppi. Asiakkaan tietojen keräämisen suhteen tulisi pitää mielessä, että pakollisina tietoina kerätään vain vaadittavat tiedot ja muiden tietojen luovutus tulisi olla vapaaehtoista.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin keskittyä tarkempaan ikäryhmään ja sen verkkoluottamukseen. Tutkimus voisi jatkossa tarkentua pelkästään verkkokauppaan, sosiaalisen mediaan tai pieniin brändeihin.
Asiasanat: kuluttajakäyttäytyminen, luottamus, verkkomarkkinointi, markkinointiviestintä, verkkokauppa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä luottamus verkossa muodostuu. Tarkoituksena oli myös selventää mitä markkinointikanavia yrityksen kannattaa käyttää, sekä millaiset viestit koetaan luotettavina. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolinen kuva siitä miten luottamus verkossa muodostuu ja kuinka kuluttajat käyttäytyvät verkossa. Markkinointiviestinnän ohella luottamusta lähdettiin tutkimaan myös verkkokaupan näkökulmasta.
Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päälukuun: luottamus, verkkomarkkinointi, sekä luotettavia verkkomarkkinoinnin muotoja. Teoriaosuus avaa luottamuksen rakentumisen psykologiaa sekä Internetin eri ominaisuuksien vaikutusta luottamukseen.
Toteutetun laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Molempia menetelmiä käytettiin jokaisen tutkimukseen osallistuneen henkilön kohdalla. Kahden eri menetelmän avulla varmistettiin, että opinnäytetyön aiheesta saataisiin mahdollisimman tarkkaa tietoa ja samalla tutkimuksen luotettavuus paranisi.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että markkinointiviestinnän osuus luottamuksen rakentumisessa on tärkeä, mutta sen pääasiallisena tarkoituksena on tehdä ostamisesta mahdollisimman houkuttelevaa kuluttajalle. Luottamus yritykseen muodostuu vasta positiivisen asiakaskokemuksen jälkeen ja syvää luottamusta on mahdotonta muodostaa pelkän markkinointiviestinnän keinoin. Luottamuksen muodostumisen suhteen on elintärkeää, että yritys toimii lupaustensa mukaisesti ja selvittää potentiaaliset ongelmatilanteet nopeasti ja kuluttajan edun mukaisesti.
Tärkeimmät verkkokaupan luotettavuuteen vaikuttavat asiat olivat sivuston suojaus, sivuston selkeys ja helppokäyttöisyys, riittävät informaatiot toimitusehdoista ja -ajoista, laadukkaat kuvat, sekä reklamaation vaivattomuus. Lisäksi tärkeänä koettiin verkkopankkimaksun mahdollisuus, aktiivinen asiakaspalvelu, sekä täydellinen kielioppi. Asiakkaan tietojen keräämisen suhteen tulisi pitää mielessä, että pakollisina tietoina kerätään vain vaadittavat tiedot ja muiden tietojen luovutus tulisi olla vapaaehtoista.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin keskittyä tarkempaan ikäryhmään ja sen verkkoluottamukseen. Tutkimus voisi jatkossa tarkentua pelkästään verkkokauppaan, sosiaalisen mediaan tai pieniin brändeihin.
Asiasanat: kuluttajakäyttäytyminen, luottamus, verkkomarkkinointi, markkinointiviestintä, verkkokauppa