Muutosjohtaminen esimiehen näkökulmasta
Ylönen, Kalle-Ville (2017)
Ylönen, Kalle-Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Etelä-Hämeen Osuuspankissa tapahtunutta organisaatiomuutosta esimiesten näkökulmasta, ja etsiä keinoja muutosjohtamisen kehittämiseen. Etelä-Hämeen Osuuspankissa alkoi fuusioituminen tammikuussa 2014, jonka vuoksi konttorien toimintatavat tuli yhdistää Etelä-Hämeen Osuuspankin toimintatavoiksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin muutosjohtamista, esimiestyön tukea muutoksen aikana sekä muutosviestintää. Tietoperustaa käsiteltiin enimmäkseen kotimaisten ja kansainvälisten lähteiden, kuten kirjojen ja artikkeleiden pohjalta. Muutosjohtamisessa perehdyttiin tarkemmin sen eri vaiheisiin, valmisteluun, suunnitteluun, toteutukseen ja vakiinnuttamiseen, jotta saatiin selville muutoksen johtamisesta vastaavan esimiehen roolit läpi koko muutoksen. Esimiestyön tukemisessa perehdyttiin ulkoisten tukimuotojen lisäksi itsensä johtamiseen. Tutkimuksen käytännön toteutusta suunniteltaessa teoreettista viitekehystä hyödynnettiin pääasiassa tutkimuksen kannalta olennaisimmasta, esimiehen näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin kolme esimiestä, jotka olivat organisaatiomuutosten vuoksi vaihtaneet konttoria Etelä-Hämeen Osuuspankissa. Haastateltavien työnkuvat olivat myös osittain muuttuneet. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2016. Valitun tutkimusmetodin avulla voitiin saada yksityiskohtaista tietoa muutosjohtamisen eri osa-alueista sekä mahdollistaa tilanteellinen kysymyksenasettelu haastateltaville, joiden työnkuvat erosivat toisistaan. Teemahaastattelun teemoiksi määriteltiin tietoperustan pohjalta muutosjohtaminen muutoksen eri vaiheissa, muutosviestintä muutoksen johtamisen eri vaiheissa, esimiestyön tukeminen muutoksen johtamisen eri vaiheissa sekä neljänneksi teemaksi muutoksen jälkeinen tilanne ja arvio muutosprosessin onnistuneisuudesta.
Pankin toimintatapojen yhtenäistäminen oli esimiesten näkökulmasta hyvin ymmärrettävä syy organisaatiomuutoksille. Muuttamalla esimiesten työympäristöä voitiin tehokkaasti yhtenäistää toimintatapoja. Haasteita aiheuttivat työympäristön muutos ja esimiehen ja alaisen työskentely eri konttoreilla, mutta työnkuvan muuttuminen oli työympäristön muutosta suurempi haaste. Tutkimuksen tulosten perusteella esimiehen työnkuvan muuttuessa olisi tarpeellista perehdyttää ja valmentaa esimiestä uusiin työnkuviin juuri ennen muutosta, jotta muutos onnistuisi mahdollisimman vaivattomasti. Uudessa työympäristössä avoin ja aktiivinen kommunikointi oli merkittävässä roolissa muutoksen onnistumiseen ja mahdollisen muutosvastarinnan ennakointiin ja vähentämiseen. Kollegoilta saatu vertaistuki oli esimiehille merkittävin esimiestyön tuki muutoksen aikana. Toinen esimiestyön tuki muutoksen aikana olivat esimiesten kanssa käydyt keskustelut. Esimiehet pitivät tapahtunutta muutosta erittäin kannattavana ja kokevat siitä olevan hyötyä myös tulevaisuudessa. He oppivat muutoksen aikana laajentamaan omaa näkökulmaansa, erilaisten ihmisten johtamista sekä vastuun jakamista.
Opinnäytetyön avulla Etelä-Hämeen Osuuspankki voi kehittää esimiesten muutosjohtamista tietoperustan ja saatujen tulosten, johtopäätösten ja kehitysehdotusten pohjalta. Vaikka tutkimusta tarkasteltiin Etelä-Hämeen Osuuspankin näkökulmasta, voi sitä myös soveltaa vastaaviin muutosprosesseihin muissa Osuuspankeissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin muutosjohtamista, esimiestyön tukea muutoksen aikana sekä muutosviestintää. Tietoperustaa käsiteltiin enimmäkseen kotimaisten ja kansainvälisten lähteiden, kuten kirjojen ja artikkeleiden pohjalta. Muutosjohtamisessa perehdyttiin tarkemmin sen eri vaiheisiin, valmisteluun, suunnitteluun, toteutukseen ja vakiinnuttamiseen, jotta saatiin selville muutoksen johtamisesta vastaavan esimiehen roolit läpi koko muutoksen. Esimiestyön tukemisessa perehdyttiin ulkoisten tukimuotojen lisäksi itsensä johtamiseen. Tutkimuksen käytännön toteutusta suunniteltaessa teoreettista viitekehystä hyödynnettiin pääasiassa tutkimuksen kannalta olennaisimmasta, esimiehen näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin kolme esimiestä, jotka olivat organisaatiomuutosten vuoksi vaihtaneet konttoria Etelä-Hämeen Osuuspankissa. Haastateltavien työnkuvat olivat myös osittain muuttuneet. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2016. Valitun tutkimusmetodin avulla voitiin saada yksityiskohtaista tietoa muutosjohtamisen eri osa-alueista sekä mahdollistaa tilanteellinen kysymyksenasettelu haastateltaville, joiden työnkuvat erosivat toisistaan. Teemahaastattelun teemoiksi määriteltiin tietoperustan pohjalta muutosjohtaminen muutoksen eri vaiheissa, muutosviestintä muutoksen johtamisen eri vaiheissa, esimiestyön tukeminen muutoksen johtamisen eri vaiheissa sekä neljänneksi teemaksi muutoksen jälkeinen tilanne ja arvio muutosprosessin onnistuneisuudesta.
Pankin toimintatapojen yhtenäistäminen oli esimiesten näkökulmasta hyvin ymmärrettävä syy organisaatiomuutoksille. Muuttamalla esimiesten työympäristöä voitiin tehokkaasti yhtenäistää toimintatapoja. Haasteita aiheuttivat työympäristön muutos ja esimiehen ja alaisen työskentely eri konttoreilla, mutta työnkuvan muuttuminen oli työympäristön muutosta suurempi haaste. Tutkimuksen tulosten perusteella esimiehen työnkuvan muuttuessa olisi tarpeellista perehdyttää ja valmentaa esimiestä uusiin työnkuviin juuri ennen muutosta, jotta muutos onnistuisi mahdollisimman vaivattomasti. Uudessa työympäristössä avoin ja aktiivinen kommunikointi oli merkittävässä roolissa muutoksen onnistumiseen ja mahdollisen muutosvastarinnan ennakointiin ja vähentämiseen. Kollegoilta saatu vertaistuki oli esimiehille merkittävin esimiestyön tuki muutoksen aikana. Toinen esimiestyön tuki muutoksen aikana olivat esimiesten kanssa käydyt keskustelut. Esimiehet pitivät tapahtunutta muutosta erittäin kannattavana ja kokevat siitä olevan hyötyä myös tulevaisuudessa. He oppivat muutoksen aikana laajentamaan omaa näkökulmaansa, erilaisten ihmisten johtamista sekä vastuun jakamista.
Opinnäytetyön avulla Etelä-Hämeen Osuuspankki voi kehittää esimiesten muutosjohtamista tietoperustan ja saatujen tulosten, johtopäätösten ja kehitysehdotusten pohjalta. Vaikka tutkimusta tarkasteltiin Etelä-Hämeen Osuuspankin näkökulmasta, voi sitä myös soveltaa vastaaviin muutosprosesseihin muissa Osuuspankeissa.