Hyvän oppilashuollon edellytykset koulun sosiaalityön näkökulmasta
Niskanen, Heidi (2017)
Niskanen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041976
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kuraattorin työn piirteitä, edellytyksiä ja kehityskohteita kvalitatiivisin eli laadullisin tutkimusmenetelmin. Teoreettinen viitekehys perustuu koulun sosiaalityötä ja oppilashuoltoa käsittelevään aiempaan tutkimukseen.
Kuraattorin työtä on aiemmin tutkittu melko vähän, mutta oppilashuoltolain uudistuessa aivan viime vuosina lisääntyvissä määrin. Siten oli saatavissa tutkimuksia nimenomaan työtä tekevien kuraattorien näkökulmasta.
Aiemman tutkimuksen perusteella kuraattorin työ vaihtelee tekijänsä mukaan ja on hyvin tekijänsä näköistä. Siten heräsi mielenkiinto, olisiko viimeaikaisesta tutkimuksesta löydettävissä kuraattorin työn piirteitä sekä mahdollisesti kriteereitä tuloksellisuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen.
Kvalitatiivisin, laadullisin menetelmin toteutetun opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kahteen aiempaan ennaltaehkäisevää lastensuojelua, kuraattorin työtä ja oppilashuoltoa tarkastelevaan tutkimukseen. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisin menetelmin. Aineistonhakuvaiheessa kartoitettiin, miten kuraattorin työ näyttäytyy aiemmassa tutkimuksessa, kuraattorien kokemat työn myönteisiä ja kielteisiä tekijöitä sekä kehittämistä vaativia osa-alueita.
Tuloksissa kehittämiskohteina näyttäytyivät linjausten ja suuntaviivojen veto, työmuodot, palvelujen ja tulosten saavutettavuus, palveluverkko, työn kehittämisen esteet sekä ammatillinen ja kollegiaalinen tuki. Suunnannäyttämistä ja linjausten tekemistä voitaneen pitkälti nähdä ratkaisuina tässä aineistolähtöisessä analyysissa luokitteluluokkien ilmentämiin ongelmiin. Kaikki edellä mainitut yhdessä muodostivat kuraattorin työn onnistumisen mahdollistajat ja onnistumisen edellytykset.
Kuraattorin työtä on aiemmin tutkittu melko vähän, mutta oppilashuoltolain uudistuessa aivan viime vuosina lisääntyvissä määrin. Siten oli saatavissa tutkimuksia nimenomaan työtä tekevien kuraattorien näkökulmasta.
Aiemman tutkimuksen perusteella kuraattorin työ vaihtelee tekijänsä mukaan ja on hyvin tekijänsä näköistä. Siten heräsi mielenkiinto, olisiko viimeaikaisesta tutkimuksesta löydettävissä kuraattorin työn piirteitä sekä mahdollisesti kriteereitä tuloksellisuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen.
Kvalitatiivisin, laadullisin menetelmin toteutetun opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kahteen aiempaan ennaltaehkäisevää lastensuojelua, kuraattorin työtä ja oppilashuoltoa tarkastelevaan tutkimukseen. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisin menetelmin. Aineistonhakuvaiheessa kartoitettiin, miten kuraattorin työ näyttäytyy aiemmassa tutkimuksessa, kuraattorien kokemat työn myönteisiä ja kielteisiä tekijöitä sekä kehittämistä vaativia osa-alueita.
Tuloksissa kehittämiskohteina näyttäytyivät linjausten ja suuntaviivojen veto, työmuodot, palvelujen ja tulosten saavutettavuus, palveluverkko, työn kehittämisen esteet sekä ammatillinen ja kollegiaalinen tuki. Suunnannäyttämistä ja linjausten tekemistä voitaneen pitkälti nähdä ratkaisuina tässä aineistolähtöisessä analyysissa luokitteluluokkien ilmentämiin ongelmiin. Kaikki edellä mainitut yhdessä muodostivat kuraattorin työn onnistumisen mahdollistajat ja onnistumisen edellytykset.