Perehdytyksen kehittäminen Cumulus Airportin vastaanotossa
Holopainen, Laura; Valli, Niina (2010)
Holopainen, Laura
Valli, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295994
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuottaa perehdytysmateriaali Cumulus Airportin vastaanottoon, jota käytetään apuvälineenä uuden työntekijän perehdyttämisessä. Tavoitteenamme oli kehittää vastaanoton perehdytystä perehdyttämissuunnitelman avulla. Aluksi tutkimme perehdytyksen nykytilaa olemassa olevien materiaalien sekä omien kokemusten pohjalta, joiden avulla laadimme perehdytysmateriaalin.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja teoreettisena viitekehyksenä käytimme perehdytykseen, hotellin palveluliiketoimintaan ja henkilöstön kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta. Esittelimme myös kvalitatiivisen tutkimuksen pääperiaatteita. Tutkimusmenetelminä käytimme teemahaastattelua ja kyselyä. Näistä saamiemme tulosten perusteella analysoimme perehdytyksen nykytilaa ja kehittämisen kohteita.
Lopputuotoksena laadimme kattavan perehdytysmateriaalin, joka jakautuu Tervetuloa taloon – ja Tervetuloa työvuoroon –oppaisiin ja perehdyttämissuunnitelmaan, jota kohdeyritys voi hyödyntää perehdytyksen kehittämiseen. Analysoimme raportissamme perehdytysmateriaalin ja perehdyttämissuunnitelman etuja ja haasteita kohdeyrityksessä. Perehdytyksen ollessa tehokasta, se parantaa myös asiakaspalvelun laatua ja edistää henkilöstön sitoutumista työhönsä.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja teoreettisena viitekehyksenä käytimme perehdytykseen, hotellin palveluliiketoimintaan ja henkilöstön kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta. Esittelimme myös kvalitatiivisen tutkimuksen pääperiaatteita. Tutkimusmenetelminä käytimme teemahaastattelua ja kyselyä. Näistä saamiemme tulosten perusteella analysoimme perehdytyksen nykytilaa ja kehittämisen kohteita.
Lopputuotoksena laadimme kattavan perehdytysmateriaalin, joka jakautuu Tervetuloa taloon – ja Tervetuloa työvuoroon –oppaisiin ja perehdyttämissuunnitelmaan, jota kohdeyritys voi hyödyntää perehdytyksen kehittämiseen. Analysoimme raportissamme perehdytysmateriaalin ja perehdyttämissuunnitelman etuja ja haasteita kohdeyrityksessä. Perehdytyksen ollessa tehokasta, se parantaa myös asiakaspalvelun laatua ja edistää henkilöstön sitoutumista työhönsä.