Tehokkaat markkinointikanavat venäläisessä sosiaalisessa mediassa, suomalaisen yrityksen näkökulmasta
Kelkka, Anita (2017)
Kelkka, Anita
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311801
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia, mitä sosiaalisen median kanavia venäläiset käyttävät eniten jokapäiväisessä elämässä. Tämän lisäksi tavoitteena oli haastatella suomalaisten yritysten edustajia ja selvittää, mitä venäläisiä sosiaalisia medioita he käyttävät markkinoinnissaan venäläisille.
Opinnäytetyön teoria perustui internetlähteisiin, kirjallisuuteen sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyössä käytettiin niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen luotettavuutta parannettiin triangulaation avulla. Kysely suoritettiin Vkontakte-sivustolla ja kyselyyn vastasi yhteensä 63 venäläistä. Yrityshaastatteluun vastasi neljä yritystä.
Kyselytutkimuksessa selvisi se, että venäläiset käyttävät eniten jokapäiväises-sä elämässä Vkontakte-sivustoa. Tämän lisäksi aikaisempiin tutkimuksiin verraten Instagramin suosio on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi. Haastatteluissa selvisi, että suomalaiset yritykset tiedostavat Vkontakte-sivuston merkityksen. Osa tutkimuksen yrityksistä ei markkinoinut ollenkaan venäläisessä sosiaalisessa mediassa resurssipulan takia, vaikka venäläiset asiakkaat ovat merkittävä osa asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön teoria perustui internetlähteisiin, kirjallisuuteen sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyössä käytettiin niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen luotettavuutta parannettiin triangulaation avulla. Kysely suoritettiin Vkontakte-sivustolla ja kyselyyn vastasi yhteensä 63 venäläistä. Yrityshaastatteluun vastasi neljä yritystä.
Kyselytutkimuksessa selvisi se, että venäläiset käyttävät eniten jokapäiväises-sä elämässä Vkontakte-sivustoa. Tämän lisäksi aikaisempiin tutkimuksiin verraten Instagramin suosio on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi. Haastatteluissa selvisi, että suomalaiset yritykset tiedostavat Vkontakte-sivuston merkityksen. Osa tutkimuksen yrityksistä ei markkinoinut ollenkaan venäläisessä sosiaalisessa mediassa resurssipulan takia, vaikka venäläiset asiakkaat ovat merkittävä osa asiakaskuntaa.