Instagram-markkinoinnin tutkiminen : case: Elämyslahjat Oy
Valonen, Henna (2017)
Valonen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kerätä erilaisia tekniikoita, joiden avulla Elämyslahjat voi saavuttaa yhä enemmän potentiaalisia asiakkaita Instagramissa. Tarkoituksena oli saada erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen yritykselle selkeä ja toimiva ratkaisu Instagram-markkinointiin. Opinnäytetyö oli laadittu toimeksiantona Elämyslahjat Oy:lle.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, internetlähteistä sekä aiheeseen liittyvistä laeista. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, visuaalista markkinointia, yrityksen brändiä sekä Instagramia ja sen käyttöä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä e-lomaketta. E-lomakkeessa kartoitettiin Elämyslahjojen asiakkaiden, Facebook-kavereiden sekä Digitalist Network -yhteisön käsityksiä Instagramista ja mainonnasta kyseisessä kanavassa.
Tutkimustulosten perusteella seuraajia houkuttelivat sekä profiilin kuvat ja kuvaus että tekstit. Erityisesti luontoaiheiset, arkipäiväiset sekä taiteelliset kuvat houkuttelevat vastaajia Instagramissa. Vastaajat seurasivat muun muassa kavereitaan, julkisuuden henkilöitä ja bloggaajia. Lisäksi vastaajat seurasivat muun muassa outdoor-tyylisiä sekä harrastuksiin ja tatuointeihin liittyviä profiileja. Suurin osa vastaajista kertoi, etteivät Instagramin mainokset häirinneet heitä.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin Elämyslahjoille kehitysehdotus Instagram-markkinointiin. Johtopäätöksinä voitiin siis todeta, että profiilin kuvauksesta tulisi löytyä tärkeimmät asiat yrityksestä sekä heidän oma hashtag (#elämyslahjat). Lisäksi vastauksista tuli ilmi, että kommentteihin reagoiminen oli tärkeää.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, internetlähteistä sekä aiheeseen liittyvistä laeista. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista mediaa, visuaalista markkinointia, yrityksen brändiä sekä Instagramia ja sen käyttöä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä e-lomaketta. E-lomakkeessa kartoitettiin Elämyslahjojen asiakkaiden, Facebook-kavereiden sekä Digitalist Network -yhteisön käsityksiä Instagramista ja mainonnasta kyseisessä kanavassa.
Tutkimustulosten perusteella seuraajia houkuttelivat sekä profiilin kuvat ja kuvaus että tekstit. Erityisesti luontoaiheiset, arkipäiväiset sekä taiteelliset kuvat houkuttelevat vastaajia Instagramissa. Vastaajat seurasivat muun muassa kavereitaan, julkisuuden henkilöitä ja bloggaajia. Lisäksi vastaajat seurasivat muun muassa outdoor-tyylisiä sekä harrastuksiin ja tatuointeihin liittyviä profiileja. Suurin osa vastaajista kertoi, etteivät Instagramin mainokset häirinneet heitä.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin Elämyslahjoille kehitysehdotus Instagram-markkinointiin. Johtopäätöksinä voitiin siis todeta, että profiilin kuvauksesta tulisi löytyä tärkeimmät asiat yrityksestä sekä heidän oma hashtag (#elämyslahjat). Lisäksi vastauksista tuli ilmi, että kommentteihin reagoiminen oli tärkeää.