The marketing possibilities of service-concept working time attendance solutions : Case: Tamtron Solutions Oy
Vihavainen, Tommi (2010)
Vihavainen, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003295990
Tiivistelmä
Tämä tutkimus valmisteltiin ja toteutettiin Tamtron Solutions Oy:n toimeksiannosta, päämääränä oli tutkia uusien työajanseurantapalveluiden markkinointimahdollisuuksia sekä asiakkaiden mielenkiintoa näihin palveluihin. Tutkimuksen aiheen ideoi yrityksen markkinointijohtaja Mikko Levälä vuoden 2008 lopussa, ja tutkimusprosessi aloitettiin välittömästi.
Tutkimuksen primäärisenä tiedonkeruuvälineenä käytettiin Tamtron Solutions Oy:n yritysasiakkaille lähetettyä sähköpostikyselyä, minkä jälkeen valittuja, kyselyyn vastanneita asiakkaita haastateltiin puhelimen välityksellä. Sähköpostikysely valittiin tutkimuksen primääriseksi tiedonkeruuvälineeksi johtuen kohderyhmän suuresta koosta ja moninaisuudesta.
Tutkimuksen tavoite oli kerätä vähintään 30 sähköpostivastausta sekä kaksi puhelinhaastattelua, joista vain jälkimmäinen onnistuttiin saavuttamaan. Tutkimukseen vastasi vain 25 asiakasta, minkä teki mah-dolliseksi myöhemmin tapahtunut Tamtron Solutions Oy:n valittujen, mahdollisten asiakkaiden (ns. prospektiasiakkaiden) lisääminen sähköpostikyselyn kohderyhmään. Kyseistä lisäystä pidettiin hyväksyttävänä johtuen prospektiasiakkaiden lisäämisestä uusien työajanseurantaratkaisujen kohdeasiakasryhmään.
Tutkimuksen tuloksista vedettiin johtopäätös, jonka mukaan uusien työajanseurantaratkaisujen markkinointi, siinä muodossa kuin se tutkimuksessa esiteltiin, ei tuottaisi Tamtron Solutions Oy:lle riittävästi voittoa johtuen asiakkaiden vastahakoisuudesta uusien ratkaisujen palvelumuotoista toimintakonseptia kohtaan. Toivon mukaan tutkimus on avustanut Tamtron Solutions Oy:tä arvioimaan tulevia haasteitaan, sekä mahdollisesti muuntamaan uusien työajanseurantaratkaisujen konseptia muotoon, joka vastaisi paremmin yrityksen asiakkaiden työajanseurantatarpeita.
Tutkimuksen primäärisenä tiedonkeruuvälineenä käytettiin Tamtron Solutions Oy:n yritysasiakkaille lähetettyä sähköpostikyselyä, minkä jälkeen valittuja, kyselyyn vastanneita asiakkaita haastateltiin puhelimen välityksellä. Sähköpostikysely valittiin tutkimuksen primääriseksi tiedonkeruuvälineeksi johtuen kohderyhmän suuresta koosta ja moninaisuudesta.
Tutkimuksen tavoite oli kerätä vähintään 30 sähköpostivastausta sekä kaksi puhelinhaastattelua, joista vain jälkimmäinen onnistuttiin saavuttamaan. Tutkimukseen vastasi vain 25 asiakasta, minkä teki mah-dolliseksi myöhemmin tapahtunut Tamtron Solutions Oy:n valittujen, mahdollisten asiakkaiden (ns. prospektiasiakkaiden) lisääminen sähköpostikyselyn kohderyhmään. Kyseistä lisäystä pidettiin hyväksyttävänä johtuen prospektiasiakkaiden lisäämisestä uusien työajanseurantaratkaisujen kohdeasiakasryhmään.
Tutkimuksen tuloksista vedettiin johtopäätös, jonka mukaan uusien työajanseurantaratkaisujen markkinointi, siinä muodossa kuin se tutkimuksessa esiteltiin, ei tuottaisi Tamtron Solutions Oy:lle riittävästi voittoa johtuen asiakkaiden vastahakoisuudesta uusien ratkaisujen palvelumuotoista toimintakonseptia kohtaan. Toivon mukaan tutkimus on avustanut Tamtron Solutions Oy:tä arvioimaan tulevia haasteitaan, sekä mahdollisesti muuntamaan uusien työajanseurantaratkaisujen konseptia muotoon, joka vastaisi paremmin yrityksen asiakkaiden työajanseurantatarpeita.