Yhteisöviestinnän kehittäminen Karelia-ammattikorkeakoulussa
Piiparinen, Eija (2017)
Piiparinen, Eija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152423
Tiivistelmä
Yhteisöviestintä on työyhteisön viestintätoiminto, jossa viestinnän keinoin tuetaan työyhteisön tavoitteiden saavuttamista pitkäjänteisen profiloinnin, tiedotus- ja yhteystoiminnan sekä luotauksen avulla. Yhteisöviestintä voi olla kaiken kattavaa organisaatioviestintää tai sitä mitä viestintäyksikkö tekee. Yhteisöviestintä voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen yhteisöviestintään, joskin näiden raja on sosiaalisen median myötä hämärtynyt.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Karelia-ammattikorkeakoulun yhteisöviestinnän nykytilannetta ja tuoda esille kehittämisehdotuksia siitä, millä toimenpiteillä viestintää tulisi kehittää, jotta viestintä toimisi tehokkaammin johtamisen operatiivisena työkaluna. Vuosittain tehtävän työtyytyväisyyskyselyn mukaan henkilöstön tyytyväisyys ammattikorkeakoulun sisäistä viestintää kohtaan on laskenut merkittävästi kahden viime vuoden aikana. Opinnäytetyön pääpaino oli siten kaikki henkilöstöryhmät kattavassa sisäisessä viestinnässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka pääasiallisena tiedonhankintamenetelmä oli teemahaastattelu. Haastatteluihin osallistui rajattu määrä Karelia-ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Opinnäytetyössä nousi esille useita toimivia viestintäkäytäntöjä sekä viestinnän kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksissa korostuivat johtamisviestinnän eri osa-alueisiin liittyvät kehittämistarpeet sekä viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvointiin ja -motivaatioon. Tämän opinnäytetyön pääpaino oli sisäisessä viestinnässä, joten jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin ulkoisen viestinnän nykytilannetta ja kehittämiskohteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Karelia-ammattikorkeakoulun yhteisöviestinnän nykytilannetta ja tuoda esille kehittämisehdotuksia siitä, millä toimenpiteillä viestintää tulisi kehittää, jotta viestintä toimisi tehokkaammin johtamisen operatiivisena työkaluna. Vuosittain tehtävän työtyytyväisyyskyselyn mukaan henkilöstön tyytyväisyys ammattikorkeakoulun sisäistä viestintää kohtaan on laskenut merkittävästi kahden viime vuoden aikana. Opinnäytetyön pääpaino oli siten kaikki henkilöstöryhmät kattavassa sisäisessä viestinnässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka pääasiallisena tiedonhankintamenetelmä oli teemahaastattelu. Haastatteluihin osallistui rajattu määrä Karelia-ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Opinnäytetyössä nousi esille useita toimivia viestintäkäytäntöjä sekä viestinnän kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksissa korostuivat johtamisviestinnän eri osa-alueisiin liittyvät kehittämistarpeet sekä viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvointiin ja -motivaatioon. Tämän opinnäytetyön pääpaino oli sisäisessä viestinnässä, joten jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää tarkemmin ulkoisen viestinnän nykytilannetta ja kehittämiskohteita.