Google Analyticsin hyödyntäminen verkkosivuston kävijäseurannassa : Case: Seniori365.fi
Heikkinen, Joona (2017)
Heikkinen, Joona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkoanalytiikkaa, selvittää sen käyttötarkoituksia ja miten sitä voidaan hyödyntää. Tämän opinnäytetyön pääaiheena tutkitaan Googlen luomaa Google Analytics-verkkoanalytiikkatyökalua. Case-tapauksena tässä opinnäytetyössä on Laurea Ammattikorkeakoulun Seniori365-hanke ja sen verkkosivusto www.seniori365.fi. Kehittämistehtävänä on selvittää miten Seniori365 voisi paremmin hyödyntää Google Analyticsin ominaisuuksia ja sieltä saatua dataa.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen, miten verkkoanalytiikka ja Google Analytics toimivat ja miten niitä sekä niiden avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää? Tämä tutkimus on kvantitatiivinen, koska siinä käydään läpi vain Google Analyticsin antamia sivuston käyttäjistä kerättyjä tietoja, joka on vain puhdasta massadataa. Analytics vastaa kysymykseen mitä palvelun käyttäjät tekevät, mutta se ei vastaa siihen miksi he niin tekevät, joten kaikki tällaiseksi luettavat vastaukset ovat vain datan analysoimisesta syntyviä johtopäätöksiä.
Yhtenä tärkeimpänä tutkimuksesta saadusta tiedosta on se, että Seniori365:n kävijöistä suurin osa käy sivustolla vain kerran. Moni heistäkin viettää hyvin vähän aikaa palvelun sivustolla eivätkä he välttämättä edes kunnolla ehdi tutustumaan sivuston sisältöön. Yleisesti ottaen sivuston kävijämäärä on kasvussa, mutta samaan aikaan keskivertokävijän sivustolla viettämä aika on laskusuunnassa.
Opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen, miten verkkoanalytiikka ja Google Analytics toimivat ja miten niitä sekä niiden avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää? Tämä tutkimus on kvantitatiivinen, koska siinä käydään läpi vain Google Analyticsin antamia sivuston käyttäjistä kerättyjä tietoja, joka on vain puhdasta massadataa. Analytics vastaa kysymykseen mitä palvelun käyttäjät tekevät, mutta se ei vastaa siihen miksi he niin tekevät, joten kaikki tällaiseksi luettavat vastaukset ovat vain datan analysoimisesta syntyviä johtopäätöksiä.
Yhtenä tärkeimpänä tutkimuksesta saadusta tiedosta on se, että Seniori365:n kävijöistä suurin osa käy sivustolla vain kerran. Moni heistäkin viettää hyvin vähän aikaa palvelun sivustolla eivätkä he välttämättä edes kunnolla ehdi tutustumaan sivuston sisältöön. Yleisesti ottaen sivuston kävijämäärä on kasvussa, mutta samaan aikaan keskivertokävijän sivustolla viettämä aika on laskusuunnassa.