Markkinointisuunnitelma - Case: Puu X
Oinonen, Rosmariini (2017)
Oinonen, Rosmariini
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia puutyöalan pienyritykselle, Puu X:lle, käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Markkinointiviestinnän keinoja mietittäessä pidetään koko ajan mielessä pienen yrityksen resurssit. Työn aihe valittiin opinnäytetyön tekijän kiinnostuksen ja markkinointisuunnitelman todellisen tarpeen perusteella.
Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta, toiminnallisesta osiosta ja yhteenveto-osiosta. Ensimmäisessä teoriaosiossa käsitellään asiakaslähtöisyyttä, asiakkuudenhallintaa, asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalveluosaamista sekä asiakastyytyväisyyden tason selvittämisen keinoja. Teoriatietoa aiheesta on paljon sekä kirjoissa että elektronisissa lähteissä. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja: ulkoista ja sisäistä viestintää, imagon rakentamista, asiakassuhdemarkkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa ja tapahtumamarkkinointia, jälkimarkkinointia sekä sitä, mitä hyötyä on suunnitelmallisesta markkinoinnista. Markkinoinnin ajan tasaisin tieto löytyy markkinoinnin ammattilaisten pitämistä blogeista, joten ne ovat tätä työtä tehdessä tärkeä lähde.
Toiminnallisessa osiossa analysoin yrityksen nykytilaa ympäristö-, yritys-, kilpailija- ja markkina-analyysin avulla. Yrityksen nykytilan ja tulevaisuuden arviointiin käytän myös SWOT-analyysia. Analyysit perustuvat hyvin pitkälti etsimääni teoriatietoon, havaintoihini sekä keskusteluihin omistajaperheen kanssa. Havaintoja teen päivittäin työskennellessäni toimeksiantajayrityksessä. Analyysien tuloksena voidaan todeta Suomessa olevan useita samankaltaista yritystä, jotka mainitsevat kilpailuvalteikseen samat tekijät.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on salainen toimeksiantajan pyynnöstä.
Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta, toiminnallisesta osiosta ja yhteenveto-osiosta. Ensimmäisessä teoriaosiossa käsitellään asiakaslähtöisyyttä, asiakkuudenhallintaa, asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalveluosaamista sekä asiakastyytyväisyyden tason selvittämisen keinoja. Teoriatietoa aiheesta on paljon sekä kirjoissa että elektronisissa lähteissä. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja: ulkoista ja sisäistä viestintää, imagon rakentamista, asiakassuhdemarkkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median käyttöä yrityksen markkinoinnissa ja tapahtumamarkkinointia, jälkimarkkinointia sekä sitä, mitä hyötyä on suunnitelmallisesta markkinoinnista. Markkinoinnin ajan tasaisin tieto löytyy markkinoinnin ammattilaisten pitämistä blogeista, joten ne ovat tätä työtä tehdessä tärkeä lähde.
Toiminnallisessa osiossa analysoin yrityksen nykytilaa ympäristö-, yritys-, kilpailija- ja markkina-analyysin avulla. Yrityksen nykytilan ja tulevaisuuden arviointiin käytän myös SWOT-analyysia. Analyysit perustuvat hyvin pitkälti etsimääni teoriatietoon, havaintoihini sekä keskusteluihin omistajaperheen kanssa. Havaintoja teen päivittäin työskennellessäni toimeksiantajayrityksessä. Analyysien tuloksena voidaan todeta Suomessa olevan useita samankaltaista yritystä, jotka mainitsevat kilpailuvalteikseen samat tekijät.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on salainen toimeksiantajan pyynnöstä.