Pa-Hu Oy:n asiakaspalvelun kehittäminen
Ilvonen, Antti (2017)
Ilvonen, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Pa-Hu Oy:n asiakaspalvelun kehittäminen. Pa-Hu toimii myös tutkimuksen toimeksiantajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys tuotteiden ja palvelun laatuun, sekä saada asiakastyytyväisyydestä luotettava ja ajankohtainen kuva. Tavoitteena oli myös etsiä tutkimuksen pohjalta toiminnasta mahdollisia epäkohtia ja pyrkiä löytämään niihin ratkaisuja.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin SurveyMonkey–kyselyalustalla tehdyllä kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostilla, jossa oli saateteksti ja linkki, joka ohjasi kyselytutkimukseen. Kyselytutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaosuus luo viitekehyksen tutkimukselle. Teoriassa käsitellään asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakastyytyväisyyden merkitystä. Opinnäytetyön teoriaosa pitää sisällään neljä kokonaisuutta, jotka ovat asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, asiakassuhteen elinkaari, asiakastyytyväisyys sekä palvelun laatu.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perustella Pa-Hu:n asiakkaat olivat valtaosin hyvin tyytyväisiä tuotteiden ja palvelun laatuun. Kehittämisen kohteina esiin nousi viestinnän ja saavutettavuuden parantaminen sekä kyselytutkimusten tekeminen eri asiakaskohtaamista.
Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin SurveyMonkey–kyselyalustalla tehdyllä kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostilla, jossa oli saateteksti ja linkki, joka ohjasi kyselytutkimukseen. Kyselytutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaosuus luo viitekehyksen tutkimukselle. Teoriassa käsitellään asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakastyytyväisyyden merkitystä. Opinnäytetyön teoriaosa pitää sisällään neljä kokonaisuutta, jotka ovat asiakaslähtöinen liiketoimintamalli, asiakassuhteen elinkaari, asiakastyytyväisyys sekä palvelun laatu.
Tutkimuksesta saatujen tietojen perustella Pa-Hu:n asiakkaat olivat valtaosin hyvin tyytyväisiä tuotteiden ja palvelun laatuun. Kehittämisen kohteina esiin nousi viestinnän ja saavutettavuuden parantaminen sekä kyselytutkimusten tekeminen eri asiakaskohtaamista.