Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Fyysisen palveluympäristön vaikutus asiakaskokemukseen

Penttilä, Virve (2016)

Avaa tiedosto
Penttila_Virve.pdf (7.287Mt)
Lataukset: 


Penttilä, Virve
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212565
Tiivistelmä
Palveluympäristöt toimivat palveluprosessin näyttämönä ja liittyvät siihen toiminnallisen palvelun laadun kautta. Opinnäytetyössä on lähestytty palveluympäristöjä asiakaskokemisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat erilaiset palveluympäristöt ja millaiset yksityiskohdat palveluympäristöissä vaikuttavat asiakaskokemukseen. Työssä on lähestytty perinteistä sisustusarkkitehtuurin työkenttää asiakaskokemuksen näkökulmasta ja etsitty tätä kautta palveluympäristöjen ominaisuuksia, joilla on vaikutusta asiakkaan palvelukokemukselle.

Tausta-aineistona kehittämistyössä on käytetty ympäristöpsykologiaa, joka tuo työhön näkökulman siitä, kuinka ihmiset kokevat tiloja. Toinen työn taustalla oleva teoria on rakennetun ympäristön käytettävyys. Tätä kautta työhön tulee toiminnallisuuden, tehokkuuden ja hyödyllisyyden näkökulma. Tutkimusaineistoa on kerätty havainnoi¬malla kolmessa Helsingin keskustassa sijaitsevassa asiakaspalvelupisteessä asiakkaiden toimintaa palveluympäristössä ja palveluympäristön käytettävyyttä. Lisäksi havainnoi¬duissa asiakaspalvelupisteissä haastateltiin yhteensä 52 asiakasta.

Työn lopussa on esitelty kehittämistehtävän lopputuloksena syntyneet palveluympäristöjen arvotasotaulukko sekä työkalu palveluympäristöjen asiakaskokemukselliseen arviointiin. Arvotasotaulukko avaa ymmärrystä palveluympäristöjen ominaisuuksista asiakkaiden näkökulmasta. Työkalun avulla voidaan löytää kohdat, joiden eteen arvioitavassa palveluympäristössä tai palveluympäristön suunnitelmassa on tehty toimenpiteitä ja ne kohdat, jotka ovat jääneet huomioimatta. Työkalun rakenne ja taustat pohjautuvat palveluympäristöjen arvotasotaulukkoon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste