ICT-yrityksen yritysosto ja muutosprojektin onnistuminen
Raassina, Ville (2017)
Lataukset:
Raassina, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212570
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten yritysosto vaikuttaa henkilöstön viihtyvyyteen yrityskauppatilanteessa ja millainen viestintä, projektin johtamien yrityskauppaprosessin aikana olisi tehokkainta. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella alan yleistä tilannetta ja muutosprojektin johtamista.
Tutkimusaineistona oli syksyllä 2016 tehty henkilöstökysely, johon tämän muutosprojektin kohteena ollut henkilöstö vastasi. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 37 ja vastausprosentti kyselyssä oli korkea 74 %. Tutkimusaineistoa täydensivät henkilöstön haastattelut sekä molempien yrityksien internet- ja intranetsivujen yritysostoa koskeva tieto. Tutkimustulosten keskeisimmät löydökset osoittivat muutosviestinnän ja perehdytyssuunnitelmien tärkeyttä muutosprojektissa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus avaa monipuolisesti organisaatio- ja johtamisteorioita sekä yritysviestinnän haasteita. Työssä korostuvat muutosjohtaminen, yrityksen strategia ja organisaatiokulttuuri, muutosviestintä sekä ICT-alan nykyhetki ja tulevaisuus.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muutosprojektin johtamisen ja viestinnän tärkeyttä. Tutkimustuloksissa näkyi myös henkilöstön vahva halu vaikuttaa muutokseen. Henkilöstö odottaa jämäkkää johtajuutta ja selkeitä etenemisen merkkejä koko projektin ajan.
Muutosjohtamisella on entistä suurempi rooli yritysten kasvaessa. Nyt ja tulevaisuudessa on tärkeää huomioida henkilöstö yhtenä yrityksen pääomana. Laadukkaasti johdetulla yritysostolla, jossa myös henkilöstö on motivoitunut ja saadaan sitoutettua uuteen yritykseen, voi yritys saavuttaa suurempaa kasvua.
Nykypäivänä työntekijät vaativat laadukasta tiedotusta ja vahvaa muutosjohtajaa viemään läpi muutokset organisaatiossa. Viestinnän rooli muutoksissa on kasvanut koko 2000-luvun ja
sen vaikutukset ovat suoraan peilattavissa henkilöstön kokemukseen yritysoston onnistumisesta.
Tutkimuksessa käytetty lähdemateriaali kattoi niin alaa käsittelevää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita kuin internetlähteitä. Aineisto on valtaosin englanninkielistä, mutta itse opinnäytetyö on suomeksi.
Asiasanat: ICT, muutosjohtaminen, teleoperaattori, yritysosto, henkilöstö, viihtyvyys.
Tutkimusaineistona oli syksyllä 2016 tehty henkilöstökysely, johon tämän muutosprojektin kohteena ollut henkilöstö vastasi. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 37 ja vastausprosentti kyselyssä oli korkea 74 %. Tutkimusaineistoa täydensivät henkilöstön haastattelut sekä molempien yrityksien internet- ja intranetsivujen yritysostoa koskeva tieto. Tutkimustulosten keskeisimmät löydökset osoittivat muutosviestinnän ja perehdytyssuunnitelmien tärkeyttä muutosprojektissa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus avaa monipuolisesti organisaatio- ja johtamisteorioita sekä yritysviestinnän haasteita. Työssä korostuvat muutosjohtaminen, yrityksen strategia ja organisaatiokulttuuri, muutosviestintä sekä ICT-alan nykyhetki ja tulevaisuus.
Tutkimuksen tulokset osoittavat muutosprojektin johtamisen ja viestinnän tärkeyttä. Tutkimustuloksissa näkyi myös henkilöstön vahva halu vaikuttaa muutokseen. Henkilöstö odottaa jämäkkää johtajuutta ja selkeitä etenemisen merkkejä koko projektin ajan.
Muutosjohtamisella on entistä suurempi rooli yritysten kasvaessa. Nyt ja tulevaisuudessa on tärkeää huomioida henkilöstö yhtenä yrityksen pääomana. Laadukkaasti johdetulla yritysostolla, jossa myös henkilöstö on motivoitunut ja saadaan sitoutettua uuteen yritykseen, voi yritys saavuttaa suurempaa kasvua.
Nykypäivänä työntekijät vaativat laadukasta tiedotusta ja vahvaa muutosjohtajaa viemään läpi muutokset organisaatiossa. Viestinnän rooli muutoksissa on kasvanut koko 2000-luvun ja
sen vaikutukset ovat suoraan peilattavissa henkilöstön kokemukseen yritysoston onnistumisesta.
Tutkimuksessa käytetty lähdemateriaali kattoi niin alaa käsittelevää kirjallisuutta, lehtiartikkeleita kuin internetlähteitä. Aineisto on valtaosin englanninkielistä, mutta itse opinnäytetyö on suomeksi.
Asiasanat: ICT, muutosjohtaminen, teleoperaattori, yritysosto, henkilöstö, viihtyvyys.