Ohjeistus Basware InvoiceReady -laskunkäsittelyä varten
Vailama, Marika (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232645
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle ohjeistus.
Ohjeistus toteutettiin uusille työntekijöille ja jo olemassa oleville työntekijöille, jotka
tarvitsivat ohjeistusta laskukiertoa varten. Opinnäytetyön toteutus valikoitui puutteellisten
laskukierron ohjeistuksien myötä.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmät ovat SWOT-analyysi, haastattelu, jatkokyselylomake
ja käyttötestaukset. Oleelliset tiedot ohjeistusta varten valikoituivat näiden menetelmien
avulla, jotka valittiin ohjeistuksen toteutuksen suunnitteluvaiheessa. Näiden menetelmien
avulla ohjeistus toteutettiin onnistuneesti. Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu erilaista
lähdekirjallisuutta apuna käyttäen. Opinnäytetyö sisältää teoriaa hyvästä kirjoittamisesta
yleisesti, ohjeistuksesta ja sen kirjoittamisesta. Myös työntekijöiden kokemukset ja näkemykset
ilmenevät tiedonkeruussa.
Ohjeistukset toteutettiin pääkäyttäjän ja muiden käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksessa
selvisi käyttäjäoikeuksien eroavaisuuksia. Pääkäyttäjällä on omat oikeudet koko laskukierrossa,
kun muilla käyttäjillä taas on rajoitetut oikeudet laskukierrossa. Pääkäyttäjällä on koko
laskukierron käyttöoikeus, jonka mukaan kokonaisohjeistus on toteutettu. Muille käyttäjille,
joilla on rajoitetut käyttöoikeudet, laadittiin pikaohjeistukset, jotta heille tarvittavat tiedot
ovat nopeasti saatavilla. Tämän avulla jokainen työtekijä eri työtehtävissä voi hyödyntää kokonaista
ohjeistusta tai pikaohjeistuksia työtarpeidensa mukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi laskukierron käsittelijöiden tärkeys ja tilaajan selvittäminen. Kierron voi
tarkastaa monella tapaa, mutta sen selvittäminen voi viedä aikaa. Siksi on tunnettava yrityksen
hierarkia tai vaihtoehtoisesti käyttää organisaatiokaavioita laskukierrossa.
Ohjeistukset julkaistiin toimeksiantajayrityksen omalla sisäisellä tiedonjakokanavalla. Sisäisestä
tiedonjakokanavasta jokainen työntekijä saa tarvittaessa tarvitsemansa ohjeistuksen
nopeasti ja helposti. Ohjeistukset toteutettiin ja julkaistiin sovitussa aikataulussa.
Ohjeistus toteutettiin uusille työntekijöille ja jo olemassa oleville työntekijöille, jotka
tarvitsivat ohjeistusta laskukiertoa varten. Opinnäytetyön toteutus valikoitui puutteellisten
laskukierron ohjeistuksien myötä.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmät ovat SWOT-analyysi, haastattelu, jatkokyselylomake
ja käyttötestaukset. Oleelliset tiedot ohjeistusta varten valikoituivat näiden menetelmien
avulla, jotka valittiin ohjeistuksen toteutuksen suunnitteluvaiheessa. Näiden menetelmien
avulla ohjeistus toteutettiin onnistuneesti. Toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu erilaista
lähdekirjallisuutta apuna käyttäen. Opinnäytetyö sisältää teoriaa hyvästä kirjoittamisesta
yleisesti, ohjeistuksesta ja sen kirjoittamisesta. Myös työntekijöiden kokemukset ja näkemykset
ilmenevät tiedonkeruussa.
Ohjeistukset toteutettiin pääkäyttäjän ja muiden käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksessa
selvisi käyttäjäoikeuksien eroavaisuuksia. Pääkäyttäjällä on omat oikeudet koko laskukierrossa,
kun muilla käyttäjillä taas on rajoitetut oikeudet laskukierrossa. Pääkäyttäjällä on koko
laskukierron käyttöoikeus, jonka mukaan kokonaisohjeistus on toteutettu. Muille käyttäjille,
joilla on rajoitetut käyttöoikeudet, laadittiin pikaohjeistukset, jotta heille tarvittavat tiedot
ovat nopeasti saatavilla. Tämän avulla jokainen työtekijä eri työtehtävissä voi hyödyntää kokonaista
ohjeistusta tai pikaohjeistuksia työtarpeidensa mukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi laskukierron käsittelijöiden tärkeys ja tilaajan selvittäminen. Kierron voi
tarkastaa monella tapaa, mutta sen selvittäminen voi viedä aikaa. Siksi on tunnettava yrityksen
hierarkia tai vaihtoehtoisesti käyttää organisaatiokaavioita laskukierrossa.
Ohjeistukset julkaistiin toimeksiantajayrityksen omalla sisäisellä tiedonjakokanavalla. Sisäisestä
tiedonjakokanavasta jokainen työntekijä saa tarvittaessa tarvitsemansa ohjeistuksen
nopeasti ja helposti. Ohjeistukset toteutettiin ja julkaistiin sovitussa aikataulussa.