Turvataitokasvatus esikouluopetukseen Kajaanin Montessori -leikkikoulussa
Paulomäki, Kaisa-Mari; Heikkilä, Veera (2016)
Paulomäki, Kaisa-Mari
Heikkilä, Veera
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272729
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijät: Paulomäki Kaisa-Mari & Heikkilä Veera
Työn nimi: TURVATAITOKASVATUS ESIKOULUOPETUKSEEN KAJAANIN MONTESSORI -LEIKKIKOULUSSA
Tutkintonimike: Terveydenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: Turvataitokasvatus, kaltoinkohtelu, ohjaustuokion järjestäminen
Jokainen lapsi on altis kaltoinkohtelulle. Jokainen toteutunut kaltoinkohtelutapaus on liikaa ja näistäkin vain 10 % päätyy tilastoihin. Vanhempia ja lasten parissa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia askarruttaa usein kysymys, kuinka vahvistaa lasten taitoja puolustaa itseään ja pitää huolta rajoistaan. Turvataitokasvatus on yksi keino auttaa lasta pitämään itsestään huolta. Halusimme tarttua osaltamme tähän, mielestämme tärkeään aiheeseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää turvataitokasvatukseen motivoiva esittely Kajaanin Montessori -leikkikoulun henkilökunnalle ja esimerkinomainen turvataitotuokio esikoululaisille yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Tavoitteena puolestaan oli tehdä turvataitokasvatus tutuksi ja edistää turvataitokasvatuksen sisällyttämistä esikoululaisten esiopetukseen Kajaanin Montessori -leikkikoulussa.
Tutkimuskysymyksiämme olivat: Miten turvataidot hyödyttävät lasta? Miksi turva-taitokasvatus on tärkeää saada mukaan esikouluikäisten opetukseen? Miten toteutetaan motivoiva esittely turvataitokasvatuksesta päiväkodin henkilökunnalle? Miten turvataitokasvatustuokio toteutetaan esikouluikäisille?
Opinnäyteyössämme on toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoituksenamme ei ollut tutkia ja tuottaa uutta tietoa, vaan halusimme motivoida toimeksiantajaamme olemassa olevaa opetusmateriaalia hyödyntäen. Kokosimme työhömme kattavan teoreettisen viitekehyksen, missä tarkastelimme monipuolisesti lasten kaltoinkohtelua ja sille altistavia tekijöitä. Olemme käyneet lävitse lapsen itsetunnon- sekä tunnetaitojenkehitystä soveltuvin osin ja avasimme turvataitokasvatukseen liittyviä teemoja. Olemme vertailun vuoksi esitelleet myös Euroopassa sekä muualla maailmalla toteutettavaa turvataitokasvatustyötä. Teoreettinen viitekehyksemme osoitti, että kaltoinkohtelun yleisyys ja seuraukset lapsen elämään, sekä lapsen itsetunnon kehittyminen ja hyvän itsetunnon merkitys lapsen elämänlaadun kannalta, puoltavat aihevalintamme tärkeyttä.
Järjestimme opinnäytteen tarkoituksen mukaisesti kaksi oppimistuokiota, yhden lastentarhanopettajille ja yhden esikoululaisille. Tuokiot sujuivat suunnitellusti ja onnistuimme niissä hyvin. Toimeksiantajamme piti työtämme onnistuneena ja koki saaneensa tämän myötä hyödyllisen työkalun käyttöönsä. Saavutimme näin ollen myös opinnäytteelle asetetun tavoitteen. Tulevaisuutta ajatellen esitämme, että turvataitokasvatus tulisi tutuksi ja käyttöön kaikkiin Kajaanin ja koko Kainuun alueen esikouluihin esimerkiksi aihetta varten perustettavan hankkeen myötä.
Tekijät: Paulomäki Kaisa-Mari & Heikkilä Veera
Työn nimi: TURVATAITOKASVATUS ESIKOULUOPETUKSEEN KAJAANIN MONTESSORI -LEIKKIKOULUSSA
Tutkintonimike: Terveydenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: Turvataitokasvatus, kaltoinkohtelu, ohjaustuokion järjestäminen
Jokainen lapsi on altis kaltoinkohtelulle. Jokainen toteutunut kaltoinkohtelutapaus on liikaa ja näistäkin vain 10 % päätyy tilastoihin. Vanhempia ja lasten parissa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia askarruttaa usein kysymys, kuinka vahvistaa lasten taitoja puolustaa itseään ja pitää huolta rajoistaan. Turvataitokasvatus on yksi keino auttaa lasta pitämään itsestään huolta. Halusimme tarttua osaltamme tähän, mielestämme tärkeään aiheeseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää turvataitokasvatukseen motivoiva esittely Kajaanin Montessori -leikkikoulun henkilökunnalle ja esimerkinomainen turvataitotuokio esikoululaisille yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Tavoitteena puolestaan oli tehdä turvataitokasvatus tutuksi ja edistää turvataitokasvatuksen sisällyttämistä esikoululaisten esiopetukseen Kajaanin Montessori -leikkikoulussa.
Tutkimuskysymyksiämme olivat: Miten turvataidot hyödyttävät lasta? Miksi turva-taitokasvatus on tärkeää saada mukaan esikouluikäisten opetukseen? Miten toteutetaan motivoiva esittely turvataitokasvatuksesta päiväkodin henkilökunnalle? Miten turvataitokasvatustuokio toteutetaan esikouluikäisille?
Opinnäyteyössämme on toiminnallisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoituksenamme ei ollut tutkia ja tuottaa uutta tietoa, vaan halusimme motivoida toimeksiantajaamme olemassa olevaa opetusmateriaalia hyödyntäen. Kokosimme työhömme kattavan teoreettisen viitekehyksen, missä tarkastelimme monipuolisesti lasten kaltoinkohtelua ja sille altistavia tekijöitä. Olemme käyneet lävitse lapsen itsetunnon- sekä tunnetaitojenkehitystä soveltuvin osin ja avasimme turvataitokasvatukseen liittyviä teemoja. Olemme vertailun vuoksi esitelleet myös Euroopassa sekä muualla maailmalla toteutettavaa turvataitokasvatustyötä. Teoreettinen viitekehyksemme osoitti, että kaltoinkohtelun yleisyys ja seuraukset lapsen elämään, sekä lapsen itsetunnon kehittyminen ja hyvän itsetunnon merkitys lapsen elämänlaadun kannalta, puoltavat aihevalintamme tärkeyttä.
Järjestimme opinnäytteen tarkoituksen mukaisesti kaksi oppimistuokiota, yhden lastentarhanopettajille ja yhden esikoululaisille. Tuokiot sujuivat suunnitellusti ja onnistuimme niissä hyvin. Toimeksiantajamme piti työtämme onnistuneena ja koki saaneensa tämän myötä hyödyllisen työkalun käyttöönsä. Saavutimme näin ollen myös opinnäytteelle asetetun tavoitteen. Tulevaisuutta ajatellen esitämme, että turvataitokasvatus tulisi tutuksi ja käyttöön kaikkiin Kajaanin ja koko Kainuun alueen esikouluihin esimerkiksi aihetta varten perustettavan hankkeen myötä.