Varhaisen tuen toimintamallin kehittäminen : case: Helsingin kaupunki
King, Hannah (2017)
King, Hannah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022868
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on otettu osaksi esimiestyöskentelyä tiiviimmin viime vuosikymmenen aikana. Vaikka vastuu työhyvinvoinnista on esimiehen ja työntekijän yhteinen, kuuluu heille molemmille tarkoin rajatut vastuualueet. Työhyvinvointi tukee työssä jaksamista ja viihtymistä ja vaikuttaa oleellisesti organisaatioiden ja yritysten kilpailukykyyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa henkilöstön kokemuksia Helsingin kaupungilla käytettävästä varhaisen tuen toimintamallista. Tavoitteena oli myös selvittää eroavatko henkilöstön ja esimiesten väliset kokemukset toimintamallista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää varhaisen tuen toimintamallin kehittämiseen niin henkilöstön kuin esimiesten näkökulmasta. Toimintamalli on prosessi, jonka eri vaiheisiin voidaan paneutua opinnäytetyön ansiosta löytyneisiin kehityskohteisiin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin työtyytyväisyyden ja -hyvinvoinnin teoriaan. Työhyvinvointia tarkisteltiin teoreettisesti käsitteenä sekä perehdyttiin myös esimiestyöskentelyyn suhteessa työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin verkkokyselyä henkilöstölle. Kysely toteutettiin strukturoidulla verkkokyselyllä, jotta otanta olisi suurempi ja henkilöstö sai vastata anonyymisti. Kysely tehtiin Helsingin kaupungin kohdeorganisaatiossa työskenteleville henkilöille ja otantaan valittiin organisaatiosta yhdessä yksikössä työskentelevät esimiehet ja henkilöstö.
Opinnäytetyö tuki kohdeorganisaation tavoitteita ja kehittämiskohteita. Tulokseksi saatiin kattavasti informaatiota henkilöstön kokemuksista toimintamallista sekä konkreettisia kehitysideoita toimintamallille. Kohdeyksikön tulisi panostaa toimintamallin kehittämiseen siten, ettei niin sanottuja turhia tukitoimia järjestettäisi. Myös toimintamallin kokonaiskuvaa ja tavoitteita tulisi selkeyttää niin esimiehille kuin henkilöstöllekin. Varhaisen tuen toimintamallin oppaita tulisi käyttää tehokkaammin henkilöstön keskuudessa ja uusille työntekijöille tulisi varmistaa informaatiota toimintamallin käytänteistä perehdytysvaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa henkilöstön kokemuksia Helsingin kaupungilla käytettävästä varhaisen tuen toimintamallista. Tavoitteena oli myös selvittää eroavatko henkilöstön ja esimiesten väliset kokemukset toimintamallista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää varhaisen tuen toimintamallin kehittämiseen niin henkilöstön kuin esimiesten näkökulmasta. Toimintamalli on prosessi, jonka eri vaiheisiin voidaan paneutua opinnäytetyön ansiosta löytyneisiin kehityskohteisiin.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin työtyytyväisyyden ja -hyvinvoinnin teoriaan. Työhyvinvointia tarkisteltiin teoreettisesti käsitteenä sekä perehdyttiin myös esimiestyöskentelyyn suhteessa työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin verkkokyselyä henkilöstölle. Kysely toteutettiin strukturoidulla verkkokyselyllä, jotta otanta olisi suurempi ja henkilöstö sai vastata anonyymisti. Kysely tehtiin Helsingin kaupungin kohdeorganisaatiossa työskenteleville henkilöille ja otantaan valittiin organisaatiosta yhdessä yksikössä työskentelevät esimiehet ja henkilöstö.
Opinnäytetyö tuki kohdeorganisaation tavoitteita ja kehittämiskohteita. Tulokseksi saatiin kattavasti informaatiota henkilöstön kokemuksista toimintamallista sekä konkreettisia kehitysideoita toimintamallille. Kohdeyksikön tulisi panostaa toimintamallin kehittämiseen siten, ettei niin sanottuja turhia tukitoimia järjestettäisi. Myös toimintamallin kokonaiskuvaa ja tavoitteita tulisi selkeyttää niin esimiehille kuin henkilöstöllekin. Varhaisen tuen toimintamallin oppaita tulisi käyttää tehokkaammin henkilöstön keskuudessa ja uusille työntekijöille tulisi varmistaa informaatiota toimintamallin käytänteistä perehdytysvaiheessa.