Cramo Finland Oy:n Tuusulan keskuskorjaamon sisäisen laskutuksen kehittäminen
Vainio, Minna (2016)
Vainio, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032899
Tiivistelmä
Työn tavoitteena ja tarkoituksena on tutkia konevuokraamo Cramo Finland Oy:n Tuusulan keskuskorjaamon sisäistä laskutusta ja luoda kehitysehdotuksia sen parantamiseksi. Keskuskorjaamo laskuttaa vuokraamoita, jotka puolestaan laskuttavat lopullista asiakasta. Työn teoriaosuudessa käsitellään ulkoista ja sisäistä taloushallintoa, erityisesti myyntilaskutusta ja kustannuslaskentaa. Myös prosesseja ja niiden kehittämistä käsitellään. Lähteinä teorian kirjoittamisessa on käytetty kirjallisuutta ja Internetiä.
Tutkimus on tehty keskuskorjaamon sisäisen laskutuksen kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistoa kerättiin haastatteluin. Käytössä olivat lomakehaastattelu ja avoin haastattelu.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan sisäisessä laskutuksessa on parannettavaa. Eri osastot samalla toimipisteellä noudattavat erilaisia käytäntöjä laskutuksessa. Lisäksi laskun toimittaminen toimipisteelle kestää liian kauan, eikä toimipiste ole aina pystynyt enää laskuttamaan lopullista asiakasta. Myös tiedottamisessa on parannettavaa, sillä laskun saajat eivät aina ymmärrä mistä lasku muodostuu tai miksi he ylipäätään saavat laskun.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajan kannattaisi siis nopeuttaa ja yhtenäistää laskutusprosessiaan sekä lisätä tiedottamista. Runsaammalla tiedottamisella voitaisiin välttää konfliktitilanteita. Nopeampi ja käytännöiltään yhtenäinen laskutus on selkeä laskutettaville toimipisteille. Lisäksi se mahdollistaa paremmin onnistuneen laskutuksen toimipisteen ja lopullisen asiakkaan välillä.
Tutkimus on tehty keskuskorjaamon sisäisen laskutuksen kehittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistoa kerättiin haastatteluin. Käytössä olivat lomakehaastattelu ja avoin haastattelu.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan sisäisessä laskutuksessa on parannettavaa. Eri osastot samalla toimipisteellä noudattavat erilaisia käytäntöjä laskutuksessa. Lisäksi laskun toimittaminen toimipisteelle kestää liian kauan, eikä toimipiste ole aina pystynyt enää laskuttamaan lopullista asiakasta. Myös tiedottamisessa on parannettavaa, sillä laskun saajat eivät aina ymmärrä mistä lasku muodostuu tai miksi he ylipäätään saavat laskun.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajan kannattaisi siis nopeuttaa ja yhtenäistää laskutusprosessiaan sekä lisätä tiedottamista. Runsaammalla tiedottamisella voitaisiin välttää konfliktitilanteita. Nopeampi ja käytännöiltään yhtenäinen laskutus on selkeä laskutettaville toimipisteille. Lisäksi se mahdollistaa paremmin onnistuneen laskutuksen toimipisteen ja lopullisen asiakkaan välillä.