Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaspalautteen kerääminen ja käsittely : case: Hyvinkään kaupunki Ympäristökeskus

Pyykkönen, Airi (2017)

 
Avaa tiedosto
Pyykkonen_Airi.pdf (1.356Mt)
Lataukset: 


Pyykkönen, Airi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli, jolla kerätään ja käsitellään asiakaspalautetta Hyvinkään kaupungin Ympäristökeskuksessa. Asiakaspalautteen avulla Hyvinkään kaupungin Ympäristökeskus pystyy kehittämään toimintaansa paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita palvelevaksi. Asiakaslähtöisyys on yksi tärkeimmistä arvoista Hyvinkään kaupunkistrategiassa vuosille 2017 – 2027. Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallinen.

Opinnäytetyön tietoperustassa selvitin, mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa ja mitä kaikkea edellytetään organisaatiolta, joka haluaa toimia asiakaslähtöisesti. Lisäksi käsittelin asialähtöisyyteen liittyviä muita käsitteitä, kuten asiakaskokemus ja asiakaskokemuksen johtaminen. Käsittelin tietoperustassa myös asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden mittaamista. Opinnäytetyön toiminnallisen osan aloitin kartoittamalla asiakaspalautteen nykytilan haastattelemalla Ympäristökeskuksen asiantuntijoita. Tein myös havainnointia asiantuntijoiden toimimisesta heidän omassa työympäristössään. Lisäksi tutkin erilaisia lähteitä, kuten Hyvinkään kaupungin sisäisiä materiaaleja sekä runsaasti julkaistuja kirjallisia lähteitä. Käytin myös Ympäristökeskuksen ulkopuolisia asiantuntijoita saadakseni lisätietoa.

Laadin Ympäristökeskukselle toimintaohjeluonnokset, joissa henkilöstölle annetaan ohjeet asiakaspalautteen tallentamisesta, asiakaspalautteeseen vastaamisesta, sähköpostiin vastaamisesta ja puhelinvastaajan käytöstä. Laadin myös kaksi sähköistä lomaketta asiakaspalautteen tallentamista varten. Toisella lomakkeella asiantuntijat tallentavat asiakkaiden suullisen palautteen talteen ja toisella asiakkaat voivat antaa palautteensa verkossa. Lisäksi tein sähköisen asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen ja erillisen mobiilikyselyn. Laadintaprosessiin kuuluivat viikottaiset palaverit ympäristoimenjohtajan kanssa. Palavereissa seurattiin tuotoksien muotoutumista Ympäristökeskuksen käyttöön sopiviksi ja saatiin lisää jatkokehitysehdotuksia, joilla tuotoksien soveltuvuutta toimintaympäristöönsä parannettiin.

Toimintaohjeiden avulla mahdollistetaan organisaation henkilöstön yhtenäinen toimintatapa. Toimintaohjeet määrittelevät koko henkilöstölle sovitut yhteiset toimintatavat, joilla mahdollistetaan tasalaatuinen palvelu asiakkaille. Asiakaspalautelomake verkossa antaa mahdollisuuden saada asiakkailta palautetta jatkuvasti. Asiakkaan terveiset ja mahdolliset kehittämiskohteet palvelussa on mahdollista saada Ympäristökeskuksen tietoon aiempaa nopeammin. Toimintaohjeita ja toimintamallia noudattamalla asiakaspalautteisiin vastataan ja reagoidaan sovitusti, jolloin ollaan jo matkalla kohti asiakaslähtöisyyttä.

Toimintaohjeet sähköpostiin vastaamisesta ja puhelinvastaajan käytöstä on otettu käyttöön Ympäristökeskuksessa. Toimintaohjeet asiakaspalautteen tallentamisesta ja asiakaspalautteen käsittelemisestä eivät vielä ole käytössä, vaan odottavat sopivaa ajankohtaa. Ne on arvioitu käyttökelpoisiksi. Sähköinen lomake suullisen asiakaspalautteen tallentamiseen odottaa myös valmiina sopivaa käyttöönottoajankohtaa, kuten myös sähköinen asiakaspalautelomake. Molemmat lomakkeet on arvioitu käyttökelpoisiksi. Myös sähköinen asiakastyytyväisyyskysely ja mobiilikysely on arvioitu käyttökelpoisiksi ja niitä on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste