Potilastyytyväisyys Varkauden sairaalan psykiatrian osastolla
Roivas, Anni (2017)
Roivas, Anni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062967
Tiivistelmä
Hoitotyön toiminta on aina potilaan tarpeista lähtevää. Potilastyytyväisyys on hyvän hoidon edellytys, ja lisää hoitomotivaatiota sekä potilaan sitoutumista hoitoonsa. Potilaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon mitataan, jotta hoidon laatua pystyttäisiin parantamaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potilastyytyväisyyttä psykiatrian osastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia tietoa organisaatiolle osaston toiminnasta. Tutkimustulosten avulla osaston henkilökunta voi kehittää toimintaansa entistä potilaslähtöisemmäksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisena psykiatrian osastolla hoidossa olleet potilaat kokivat saamansa hoidon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Varkauden sairaalan psykiatrian osastolla hoidossa olleet potilaat. Tutkimukseen osallistuivat hoitojaksonsa loppuvaiheessa olevat potilaat. Tutkimusaineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi yhden avoimen kysymyksen. Aineiston analysoinnissa tulokset koottiin ja muunnettiin prosenttiluvuiksi. Avoimen kysymyksen analysoinnissa hyödynnettiin sisältöanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Erityisen tyytyväisiä potilaat olivat henkilökunnalta saamaansa kohteluun sekä osaston luomaan turvallisuuden tunteeseen. Jatkotutkimus- ja kehittämisaiheina on tutkimuksen uusiminen sekä tulosten laajempi analysointi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Varkauden sairaalan psykiatrian osastolla hoidossa olleet potilaat. Tutkimukseen osallistuivat hoitojaksonsa loppuvaiheessa olevat potilaat. Tutkimusaineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi yhden avoimen kysymyksen. Aineiston analysoinnissa tulokset koottiin ja muunnettiin prosenttiluvuiksi. Avoimen kysymyksen analysoinnissa hyödynnettiin sisältöanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Erityisen tyytyväisiä potilaat olivat henkilökunnalta saamaansa kohteluun sekä osaston luomaan turvallisuuden tunteeseen. Jatkotutkimus- ja kehittämisaiheina on tutkimuksen uusiminen sekä tulosten laajempi analysointi.