dc.contributor.author | Heininen, Heimo | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-07T11:09:57Z | |
dc.date.available | 2017-03-07T11:09:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201703072999 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/123284 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ammatillisen koulutuksen muutosta uudistuksesta, jotka kohdistuvat koulutuksen rakenteisiin. Uudistuksessa yhdistetään nuorten ja aikuisten ammatilliset koulutukset. Muutoksen taustalla on yhteiskunnan taloudelliset koulutus- ja työvoimapoliittiset uudistukset sekä uudistuva työelämä. Muutokseen on valmistauduttava uudistamalla koulutusta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön haasteita lähestyttiin aluksi toimintatutkimuksella, jossa tutkittiin tämän hetken tilannetta pohjautuen työelämän ja koulutusjärjestelmän haasteisiin. Ammatillisen koulutuksen uudistumisen tutkimuksen menetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivisista menetelmistä havainnointia sekä Opetushallituksen avointa keskustelua koulutuksen toimijoiden kanssa, jossa haetaan tuloksia reformin suuntaviivoiksi.
Ammatillinen koulutus on uudistumassa yksilöllisempään työelämä- ja opiskelijalähtöisempään suuntaan. Uudistamisella tavoitellaan parempaa työllisyyttä ja ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden lisääntymistä. Koulutusta järjestetään työelämän lähtökohdista, jossa kannustetaan opiskelijaa aktivoitumaan sisäisen motivaation avulla. Opiskelu on aina henkilökohtainen prosessi, jossa opitaan oppimiseen, itseohjautuvuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen yhteiskunnassa.
Opinnäytetyössä haettiin ratkaisuja oppijan henkilökohtaisiin työelämälähtöisiin opintopolkuihin nuorten ja aikuisten koulutuksessa, jossa on tasa-arvoinen koulutus lähtökohtana. Tuloksena saavutettiin osaamisperusteiset ja työelämälähtöiset opintopolut sekä toteutussuunnitelma rakennusalan tutkinnon toteuttamiseksi. Työelämälähtöisen koulutuksen toivotaan lisäävän koulutuksen läpäisyastetta. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to study the changes in the reform of vocational education and training, towards the structures of education. The reform is combining the youth and adult vocational education and training. The background of the change is society's economic education, training and labour market policy reforms, as well as renewing work. The change must be prepared by reforming education.
This study was conducted as action research development work. Development challenges were approached initially by operational research, which examined the current situation, based on the challenges of working life and the education system. The methods of vocational education renewal in the study was a quantitative survey and qualitative methods of observation of the Board of Education open discussion with the operators in the education, which is applied for the results of guidelines for reform.
Vocational training has been redeveloped towards individualized work and student-direction. The reform aims at better jobs, and increases the effectiveness of vocational education and training. The training of the work perspective encourages students to become active by means of internal motivation. Studying is always a personal process in which students learn to learn, manage themselves, interact and collaborate in society.
The thesis sought solutions to the learner's personal work-oriented study paths of young people and adult education, which is an equal starting point for training. The result was achieved competence-based and work life related study paths and an implementation plan for the implementation of a construction degree. Working life-based education is hoped to increase the permeability of education degrees. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMIN TOTEUTTAMINEN RAKENNUSALAN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA ASIAKKUUKSIEN NÄKÖKULMASTA | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2012 | - |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | - |
dc.subject.keyword | työelämälähtöisyys | - |
dc.subject.keyword | osaamisperusteisuus | - |
dc.subject.keyword | reformi | - |
dc.subject.keyword | vuorovaikutus | - |
dc.subject.keyword | asiakaslähtöisyys | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Teknologiaosaamisen johtaminen|sv=Teknologibaserat ledarskap|en=Technology Management| | - |
dc.subject.discipline | Teknologiaosaamisen johtamisen koulutusohjelma (Ylempi AMK) | - |