Laatujärjestelmän uudistaminen
Vuorisalo, Henna (2017)
Vuorisalo, Henna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073001
Tiivistelmä
Laadunhallintajärjestelmän vaatimuksia käsittelevästä ISO 9001 -standardista on julkaistu päivitetty versio vuonna 2015. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa kohdeyrityksen olemassa oleva laatujärjestelmä tämän standardin mukaiseksi. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimenpide-ehdotuksia toimintatapojen uudistamiseksi sekä löytää yrityksen toiminnoista säilytettävät hyvät käytänteet.
Opinnäytetyö esittelee standardiuudistuksen keskeisiä muutoksia sekä kuvaa yrityksen matkaa uuteen laadunhallintajärjestelmään. Kehittämistyön lähestymistapana oli ensisijaisesti toimintatutkimus, mutta työssä oli piirteitä myös tapaustutkimuksesta. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin sisäistä auditointia, aivoriihityöskentelyä, kyselyä, haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uudistunut laatukäsikirja ja osa menettelyohjeista.
Tiedonhankintamenetelmillä selvitettiin, millaisilla toimenpiteillä kohdeyrityksen laatujärjestelmä saadaan vastaamaan uutta standardia. Toiminnan uudistamiseksi laadittiin lisäksi toimenpide-ehdotuksia, joita syntyi mm. toimintaympäristön ja työskentelytapojen sekä sisäisen viestinnän ja yhteistyön kehittämisestä.
Opinnäytetyö esittelee standardiuudistuksen keskeisiä muutoksia sekä kuvaa yrityksen matkaa uuteen laadunhallintajärjestelmään. Kehittämistyön lähestymistapana oli ensisijaisesti toimintatutkimus, mutta työssä oli piirteitä myös tapaustutkimuksesta. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin sisäistä auditointia, aivoriihityöskentelyä, kyselyä, haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi uudistunut laatukäsikirja ja osa menettelyohjeista.
Tiedonhankintamenetelmillä selvitettiin, millaisilla toimenpiteillä kohdeyrityksen laatujärjestelmä saadaan vastaamaan uutta standardia. Toiminnan uudistamiseksi laadittiin lisäksi toimenpide-ehdotuksia, joita syntyi mm. toimintaympäristön ja työskentelytapojen sekä sisäisen viestinnän ja yhteistyön kehittämisestä.