Näytä suppeat kuvailutiedot

Vuorovaikutus terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välillä

Kiiski, Noora; Hietamies, Maiju (2017)

dc.contributor.authorKiiski, Noora-
dc.contributor.authorHietamies, Maiju-
dc.date.accessioned2017-03-07T13:29:53Z
dc.date.available2017-03-07T13:29:53Z
dc.date.issued2017-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201702052003-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/123293
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata infuusiopoliklinikan asiakasprosesseja asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Eksoten asiakaslähtöisten hoito-ja toimintaprosessimallien kehittämisessä. Aineisto kerättiin kyselykaavakkeiden, päiväkirjojen ja haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kyselykaavakkeista nousseiden teemojen pohjalta. Aineisto analysoitiin käyttäen temaattista analyysimenetelmää. Tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat vuorovaikutuksen pääasiassa erittäin hyväksi. Hoitajien ystävällisyys ja ammattimaisuus nousivat tuloksista vahvasti esiin. Myös hoitajien välinen ilmapiiri välittyi heidän käytöksestään asiakkaille myönteisenä. Kehityskohteiksi nousivat asiakkaiden yksityisyyden puute, hoitajien vähäinen kiinnostus asiakkaiden voinnista sekä puutteellinen tiedottaminen asiakkaille. Jatkotutkimuksen voisi tehdä Etelä-Karjalan keskussairaalan uudelle infuusiopoliklinikalle. Tutkimuksessa uusittaisiin nyt tehty tutkimus, mahdollisesti samojen asiakkaiden kanssa kuin nyt. Uudessa tutkimuksessa tulisi keskittyä siihen, että kyselykaavakkeen kaikkiin osa-alueisiin saataisiin tasapuolisemmin tutkimusai-neistoa.fi
dc.description.abstractThe purpose of the study was to describe the interaction to be between the health care professional and customer. The objective was to produce information to Eksote that could be utilized in the development of customer-oriented care and treatment procedures. Material was collected by questionnaires, interviews and diaries. The interviews were based on the themes which came up in the questionnaires. The material was analysed by thematic methods. The results showed us that customers regarded the interaction very good. The kindness and professionalism of nurses came up strongly. Also the good working spirit between the nurses was mentioned especially. The need of privacy, lack of interest on customers’ condition and poor communication were identified as development areas. Further research could be made to Eksote's future infusion out-patient clinic. This same research could be repeated, with the same customers if possible. If the research was repeated this way, results would be comparable.en
dc.language.isofin-
dc.publisherSaimaan ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleVuorovaikutus terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välilläfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1581-
dc.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordvuorovaikutus-
dc.subject.keywordammattilainen-
dc.subject.keywordasiakas-
dc.subject.keywordterveydenhuolto-
dc.subject.specializationSairaanhoitaja-
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|-
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot