Lapsipotilaan hoitoon ja perheenohjaukseen liittyvien harjoitteiden tuottaminen simulaatiopäivään
Nieminen, Kaisa; Leppisaari, Pihla (2017)
Nieminen, Kaisa
Leppisaari, Pihla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi simulaatioharjoitetta lapsipotilaan hoitoon ja perheen ohjaukseen liittyen simulaatiopäivään sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille Laurea Otaniemeen. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää opiskelijan osaamista kyseisistä aihealueista. Simulaatioharjoitteiden tarkoituksena oli tuoda teoriatieto käytännössä sovellettavaksi. Opinnäytetyö tehtiin Laurea-ammattikorkeakoululle.
Teoreettinen viitekehys muodostui lapsen nestehoidon ja lapsen kaltoinkohtelun, simulaatio-oppimisen, ohjaus hoitotyössä ja hoitotyön koulutusohjelman käsitteiden määrittämisestä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin kaksi simulaatioharjoitetta Laurea Otaniemen kampuksella kahteen hoitotyön opiskelijoille järjestettyyn simulaatiopäivään. Ensimmäisen simulaatioharjoitteen sisältö koostui lapsen nestehoidosta ja toinen simulaatioharjoite koski lapsen kaltoinkohtelua. Harjoitteet suunniteltiin ja toteutettiin teoriapohjaisesti.
Ensimmäisenä simulaatiopäivänä opiskelijoilta kerättiin palaute Likert-tyylisellä palautelomakkeella kvantitatiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Palautekyselyn ja opiskelijoiden antaman verbaalisen palautteen mukaan molemmat simulaatioharjoitteet olivat pääasiallisesti hyödyllisiä ja syvensivät heidän osaamistaan. Suurin osa opiskelijoista koki simulaatio-oppimisen mielekkääksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että simulaatiotehtävät ovat opiskelijoille hyödyllisiä ja mielekkäitä.
Simulaatioharjoitteiden kehittämiseksi tulevaisuudessa harjoitteiden ympäristöä ja rekvisiittaa voisi kehittää eteenpäin, jotta harjoitteista saataisiin todenmukaisempia. Harjoitteiden suorittamiseen käytetty aika voisi olla pidempi, jotta opiskelijat saisivat rauhassa syventyä tehtävän pohtimiseen. Jatkossa nämä kaksi simulaatioharjoitetta voisi mahdollisesti yhdistää yhdeksi isommaksi ja hieman haasteellisemmaksi harjoitteeksi.
Teoreettinen viitekehys muodostui lapsen nestehoidon ja lapsen kaltoinkohtelun, simulaatio-oppimisen, ohjaus hoitotyössä ja hoitotyön koulutusohjelman käsitteiden määrittämisestä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin kaksi simulaatioharjoitetta Laurea Otaniemen kampuksella kahteen hoitotyön opiskelijoille järjestettyyn simulaatiopäivään. Ensimmäisen simulaatioharjoitteen sisältö koostui lapsen nestehoidosta ja toinen simulaatioharjoite koski lapsen kaltoinkohtelua. Harjoitteet suunniteltiin ja toteutettiin teoriapohjaisesti.
Ensimmäisenä simulaatiopäivänä opiskelijoilta kerättiin palaute Likert-tyylisellä palautelomakkeella kvantitatiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Palautekyselyn ja opiskelijoiden antaman verbaalisen palautteen mukaan molemmat simulaatioharjoitteet olivat pääasiallisesti hyödyllisiä ja syvensivät heidän osaamistaan. Suurin osa opiskelijoista koki simulaatio-oppimisen mielekkääksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että simulaatiotehtävät ovat opiskelijoille hyödyllisiä ja mielekkäitä.
Simulaatioharjoitteiden kehittämiseksi tulevaisuudessa harjoitteiden ympäristöä ja rekvisiittaa voisi kehittää eteenpäin, jotta harjoitteista saataisiin todenmukaisempia. Harjoitteiden suorittamiseen käytetty aika voisi olla pidempi, jotta opiskelijat saisivat rauhassa syventyä tehtävän pohtimiseen. Jatkossa nämä kaksi simulaatioharjoitetta voisi mahdollisesti yhdistää yhdeksi isommaksi ja hieman haasteellisemmaksi harjoitteeksi.