Laulutuki pop/jazz-laulussa
Hirvonen, Emmi (2017)
Hirvonen, Emmi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073019
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pop/jazz-laulussa käytettävää laulutukea. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä pop/jazz-laulun laulutuella tarkoitetaan, mitä siihen tarvitaan ja kuinka sitä voi omaksua sekä opettaa.
Tietopohja perustuu aiempiin kirjallisiin tutkimuksiin sekä omiin kokemuksiini laulunopettajana sekä lauluoppilaana. Opinnäytetyössäni käsitellään laulutuen lisäksi ääntöelimistön rakennetta ja sen toimintaa.
Työhöni on koottu laulutukeen liittyviä harjoituksia. Osa harjoituksista on omilta laulunopettajiltani oppimiani harjoituksia, mutta joukossa on
myös itse kehittelemiäni harjoituksia. Työn tulokset osoittavat, että optimaalisen laulutuen saavuttamiseksi etenkin hengitystekniikan
on oltava kunnossa. Myös yksilöllisyyden merkitys ja oman kehon tuntemusten havainnointi osoittautuivat merkittäväksi osaksi laulutuen harjoittelua, sillä ainoastaan oppilas itse kykenee havainnoimaan, miltä laulutuki juuri hänen kehossaan tuntuu.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti laulunopettajille, laulajille ja muille laulamisesta kiinnostuneille. Opinnäytetyöstä voi olla apua myös muille äänityöläisille, sillä opinnäytetyössäni käsiteltyä laulutukea voi hyödyntää myös tervettä puheääntä tavoiteltaessa.
Tietopohja perustuu aiempiin kirjallisiin tutkimuksiin sekä omiin kokemuksiini laulunopettajana sekä lauluoppilaana. Opinnäytetyössäni käsitellään laulutuen lisäksi ääntöelimistön rakennetta ja sen toimintaa.
Työhöni on koottu laulutukeen liittyviä harjoituksia. Osa harjoituksista on omilta laulunopettajiltani oppimiani harjoituksia, mutta joukossa on
myös itse kehittelemiäni harjoituksia. Työn tulokset osoittavat, että optimaalisen laulutuen saavuttamiseksi etenkin hengitystekniikan
on oltava kunnossa. Myös yksilöllisyyden merkitys ja oman kehon tuntemusten havainnointi osoittautuivat merkittäväksi osaksi laulutuen harjoittelua, sillä ainoastaan oppilas itse kykenee havainnoimaan, miltä laulutuki juuri hänen kehossaan tuntuu.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti laulunopettajille, laulajille ja muille laulamisesta kiinnostuneille. Opinnäytetyöstä voi olla apua myös muille äänityöläisille, sillä opinnäytetyössäni käsiteltyä laulutukea voi hyödyntää myös tervettä puheääntä tavoiteltaessa.