TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYKSIKÖN HENKILÖKUNNAN JA HÄTÄKESKUSPÄIVYSTÄJÄN VÄLINEN KOMMUNIKOINTI HÄTÄPUHELUN AIKANA : Käytännön vinkkejä terveydenhuollon toimintayksikön henkilökunnalle
Uusitalo, Heidi; Koponen, Kaisu (2017)
Uusitalo, Heidi
Koponen, Kaisu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052929
Tiivistelmä
Kun hätäpuhelua soitetaan hoitolaitoksesta, potilas on usein hätätilapotilas. Hätäkeskuksessa on huomattu, että hätäpuhelun käsittely sekä puhelussa tehtävä riskiarvio tuottavat haasteita hoitohenkilökunnalle. Hätäpuhelun protokolla ja siihen liittyvät kysymykset herättävät joskus hämmennystä soittajassa, joka hyvin usein on joku hoitohenkilökunnasta. Hyvän vuorovaikutuksen sekä puhelukommunikoinnin avulla säästetään useita arvokkaita minuutteja ja näin ollen potilaan selviytymismahdollisuudet paranevat.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuopion hätäkeskus. Tarkoituksena oli saada terveydenhuollon toimintayksikön henkilökunnan ja hätäkeskuspäivystäjän välinen kommunikointi sellaiseksi, että molemmat osapuolet puhuvat ”samaa kieltä”, eli terveydenhuollon toimintayksiköstä soittava henkilö ymmärtää, miksi hätäkeskuspäivystäjä kysyy aina tietynlaiset asiat tietynlaisessa järjestyksessä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa vinkkivihkonen terveydenhuollon toimintayksikön henkilökunnalle, kun potilas tarvitsee ensihoidon palveluita mahdollisimman pian. Tätä materiaalia voidaan käyttää vinkkivihkoon ennakkoon tutustumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty neljä yleisintä peruselintoimintojen riskiä sekä selvitetty riskiarviota. Jatkokehitysideana olisi tehdä posteri, joka olisi koko ajan hoitohenkilökunnan nähtävillä seinällä. Jatkotutkimuksen voisi tehdä siitä, onko vinkkivihkosta ollut hyötyä ja miten sitä voisi kehittää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuopion hätäkeskus. Tarkoituksena oli saada terveydenhuollon toimintayksikön henkilökunnan ja hätäkeskuspäivystäjän välinen kommunikointi sellaiseksi, että molemmat osapuolet puhuvat ”samaa kieltä”, eli terveydenhuollon toimintayksiköstä soittava henkilö ymmärtää, miksi hätäkeskuspäivystäjä kysyy aina tietynlaiset asiat tietynlaisessa järjestyksessä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa vinkkivihkonen terveydenhuollon toimintayksikön henkilökunnalle, kun potilas tarvitsee ensihoidon palveluita mahdollisimman pian. Tätä materiaalia voidaan käyttää vinkkivihkoon ennakkoon tutustumiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty neljä yleisintä peruselintoimintojen riskiä sekä selvitetty riskiarviota. Jatkokehitysideana olisi tehdä posteri, joka olisi koko ajan hoitohenkilökunnan nähtävillä seinällä. Jatkotutkimuksen voisi tehdä siitä, onko vinkkivihkosta ollut hyötyä ja miten sitä voisi kehittää.