Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijoiden näkemykset oppimista tukevasta, innovatiivisesta ja nykyaikaisesta oppimisympäristöstä : case: Lohjan kampussuunnitelma

Nieminen, Milla; Penttinen, Tomi (2017)

 
Avaa tiedosto
Nieminen_Milla_ja_Penttinen_Tomi.pdf (1.508Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Milla
Penttinen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093119
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia ovat opiskelijoiden näkemykset oppimista tukevasta, innovatiivisesta ja nykyaikaisesta oppimisympäristöstä. Laurean tilat Lohjalla eivät vastaa tämänhetkisiä tarpeita, ja päätös uusiin tiloihin siirtymisestä on tehty. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille ne asiat, jotka opiskelijat kokevat tärkeiksi oppimisympäristöissä. Keskeiset teemat, joita tutkimus koski, olivat fyysinen oppimisympäristöympäristö, virtuaalinen oppimisympäristö sekä sosiaalinen oppimisympäristö. Toimeksiantajana työlle toimi Laurea-ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään Lohjan tulevan kampuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Työn tietoperusta muodostui oppimisympäristöjä koskevasta kirjallisuudesta. Oppimisympäristöt muodostuvat fyysisestä, virtuaalisesta sekä sosiaalisesta ulottuvuudesta. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin nykyaikaisia oppimiskäytäntöjä. Tietoperustan tarkoitus oli avata oppimisympäristö-käsitettä, ja sitä miten oppimista tapahtuu sekä esittää näiden asioiden välille muodostuva yhteys. Lisäksi tietoperustassa luotiin katsaus Laurean strategiasta sekä oppimistavoista ja oppimisympäristöistä.

Varsinainen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina marras-joulukuussa, ja kaikki haastatteluista kertynyt aineisto litteroitiin analyysin helpottamiseksi. Haastateltavina oli 10 lohjalaista opiskelijaa, joista kuusi oli liiketalouden opiskelijoita ja neljä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita. Haastateltavien joukko edusti molempaa sukupuolta ja opintojen eri vaiheessa olevia opiskelijoita.

Nykytiedon mukaan oppimisen tavat ovat muuttuneet, ja sen vuoksi opetustapoihin sekä tiloihin on tehtävä muutoksia. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opiskelijoiden näkemykset oppimista tukevasta, innovatiivisesta ja nykyaikaisesta oppimisympäristöstä noudattavat olemassa olevan tutkimuskirjallisuuden linjauksia: oppimisympäristöjen tulee olla vuorovaikutusta tukevia, joustavia, avoimia, rentoja sekä valoisia. Niissä tulisi olla sopivasti tilaa ryhmä- ja yksilötyölle sekä hiljaiselle ja äänekkäämmälle tekemiselle. Lisäksi tiloihin pitäisi olla mahdollista päästä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Nykyaikainen kampus ei tämän tutkimuksen tulosten mukaan tarkoita välttämättä uusinta teknologiaa. Teknologian osalta haastateltavat pitivät tärkeimpinä nykyisten järjestelmien toimivuutta ja tarpeeksi suurella kapasiteetilla varustettua langatonta lähiverkkoa. Sosiaali- ja terveysalalle toivottiin uudempaa teknologiaa simulaatiotilanteen tueksi. Pääasiassa opiskelijoiden näkemykset tulevasta kampuksesta olivat samansuuntaisia koulutussuuntauksesta riippumatta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste