Hyvinkään Kotijoukkue -brändin alueellisen tunnettuuden kehittäminen
Lindfors, Anni (2017)
Lindfors, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen yrityksen brändin tunnettuus on tällä hetkellä, millaisia mielikuvia yritykseen liitetään ja tehdä tästä päätelmiä siitä, millaisilla toimenpiteillä brändin tunnettuutta tulisi vahvistaa jatkossa. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2016 ja sen tuloksia verrattiin tunnettuuden osalta syksyllä 2015 toteutettuun tutkimukseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kiinteistönvälitysyritys Hyvinkään Kotijoukkue. Tutkimuksen tuloksista saatiin tietoa Hyvinkään Kotijoukkueen brändin tämänhetkisestä tunnettuudesta ja opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää jatkossa esimerkiksi markkinoinnin suunnitellussa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa aineisto kerättiin kyselylomakkeella kauppakeskus Willassa. Kohderyhmäksi valittiin Hyvinkään Kotijoukkueen potentiaalisia asiakkaita eli käytännössä aikuisia Hyvinkäällä asuvia ihmisiä. Kyselyyn vastasi 87 ihmistä.
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kyselytutkimuksen lisäksi tietoperustasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu kiinteistönvälityksestä alana, kiinteistönvälityspalveluiden markkinoinnista, brändistä ja sen rakentamisesta sekä markkinointiviestinnän roolista brändin rakentamisessa. Viitekehys muodostaa perustan kyselytutkimukselle ja sen avulla tuloksia voidaan analysoida ja luoda kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoitti, että Hyvinkään Kotijoukkueen brändin tunnettuus oli kasvanut vuodessa. Yrityksen mainontaan oli kiinnitetty huomiota erilaisissa paikoissa ja enemmän kuin ennen. Yritykseen liitettiin pääasiassa positiivisia mielikuvia ja suuri osa vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä myös yrityksestä valmiiksi annetuista mielikuvista. Tämän tutkimuksen mukaan yrityksen markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä voidaan siis pitää melko onnistuneina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, koska otoskoko jäi melko pieneksi. Otos kuvasi kuitenkin hyvin perusjoukkoa ja vastauksia saatiin tasaisesta kaikista ikäryhmistä. Myös sukupuolijakauma oli tasainen. Tutkimus tuotti uutta ja yritystä hyödyttävää tietoa tämänhetkisestä tunnettuudesta ja siitä millaisia mielikuvia yritykseen liitetään. Kehittämisehdotukset liittyvät markkinointiin ja brändin rakentamiseen. Vahvan brändin rakentamiseksi tarvitaan selkeä tavoitemielikuva ja tätä mielikuvaa tulee tukea kaikella markkinoinnilla ja ulkoisella viestinnällä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa aineisto kerättiin kyselylomakkeella kauppakeskus Willassa. Kohderyhmäksi valittiin Hyvinkään Kotijoukkueen potentiaalisia asiakkaita eli käytännössä aikuisia Hyvinkäällä asuvia ihmisiä. Kyselyyn vastasi 87 ihmistä.
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kyselytutkimuksen lisäksi tietoperustasta. Teoreettinen viitekehys rakentuu kiinteistönvälityksestä alana, kiinteistönvälityspalveluiden markkinoinnista, brändistä ja sen rakentamisesta sekä markkinointiviestinnän roolista brändin rakentamisessa. Viitekehys muodostaa perustan kyselytutkimukselle ja sen avulla tuloksia voidaan analysoida ja luoda kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoitti, että Hyvinkään Kotijoukkueen brändin tunnettuus oli kasvanut vuodessa. Yrityksen mainontaan oli kiinnitetty huomiota erilaisissa paikoissa ja enemmän kuin ennen. Yritykseen liitettiin pääasiassa positiivisia mielikuvia ja suuri osa vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä myös yrityksestä valmiiksi annetuista mielikuvista. Tämän tutkimuksen mukaan yrityksen markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä voidaan siis pitää melko onnistuneina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, koska otoskoko jäi melko pieneksi. Otos kuvasi kuitenkin hyvin perusjoukkoa ja vastauksia saatiin tasaisesta kaikista ikäryhmistä. Myös sukupuolijakauma oli tasainen. Tutkimus tuotti uutta ja yritystä hyödyttävää tietoa tämänhetkisestä tunnettuudesta ja siitä millaisia mielikuvia yritykseen liitetään. Kehittämisehdotukset liittyvät markkinointiin ja brändin rakentamiseen. Vahvan brändin rakentamiseksi tarvitaan selkeä tavoitemielikuva ja tätä mielikuvaa tulee tukea kaikella markkinoinnilla ja ulkoisella viestinnällä.