Realistisen vaikutelman luominen partikkeleilla 3ds Max -ohjelmassa
Sollo, Toni (2009)
Sollo, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee partikkelien käyttöä 3ds Max - ohjelmassa ja sitä kuinka niillä on mahdollista tehdä luonnollisia sekä realistisesti käyttäytyviä efektejä erilaisiin tilanteisiin. Partikkeleilla tehtyjä erikoisefektejä käytetään usein elokuvissa ja mainoksissa. Opinnäytetyö kertoo partikkeleista yleisesti sekä ohjelmista, joissa niitä käytetään. Työ käsittelee tarkemmin 3ds Maxiin integroitua tapahtumien kautta ohjattavaa partikkelisysteemiä Particle Flow:ta, joka on tehokas ja nopea tapa luoda haluamiaan partikkelisysteemejä. Työ tutkii eri tekniikoita, joilla voidaan vaikuttaa partikkelien ulkonäköön ja lisätä niiden realistista käyttäytymistä. 3ds Maxille on ilmestynyt lukuisia lisäosia, jotka mahdollistavat realististen partikkeliefektien tekemisen ja työssä käsitellään näiden hyötyjä. Työn tavoitteena on kertoa, mitä partikkeleilla tehdään tietokonegrafiikassa ja perehdyttää lukija 3ds Maxin Particle Flow:n toimintaan.
Opinnäytetyön case-osiossa tehdään pieni animaatio, jossa käytetään monipuolisesti partikkeleita. Animaatio kertoo pienen avaruusaluksen matkasta läpi avaruuden. Partikkeliefekteillä pyritään luomaan realistinen vaikutelma vertailemalla niitä oikeisiin ilmiöihin.
Opinnäytetyön case-osiossa tehdään pieni animaatio, jossa käytetään monipuolisesti partikkeleita. Animaatio kertoo pienen avaruusaluksen matkasta läpi avaruuden. Partikkeliefekteillä pyritään luomaan realistinen vaikutelma vertailemalla niitä oikeisiin ilmiöihin.