Kilpailijatutkimus Raya Diversille
Jussila, Joonas (2017)
Jussila, Joonas
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä kilpailijatutkimus suomalaiselle sukellus yritykselle, joka sijaitsee Etelä-Thaimaassa. Ideana on tutustua matkailu-alan yrityksen kilpailijatoimintaan, tutkia sukellusyritysten ekologisuutta sekä ottaa selvää Raya Diversin potentiaalisista kilpailijoista. Kilpailijatutkimukseen saatiin apua Raya Diversin toimitusjohtajalta. Työssä käytettiin hyväksi internetlähteitä sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Kilpailijatutkimuksen aikana suoritettiin mysteryshoppausta, jossa työn tekijä esitti asiakasta ja täten saatiin tietoa Raya Diversin kilpailijayritysten palveluista ja tuotteista, joita sitten verrattiin Raya Diversin omaan tarjontaan. Työssä käy-tettiin hyväksi myös kilpailijayritysten nettisivuja, mistä saatiin paljon lisää tietoa yritysten toiminnasta. Tutkimuksen tueksi luettiin paljon kirjallisuutta liittyen kilpailijaseurantaan, brändiin, asiakastyytyväisyyteen sekä kilpailijatoimintaan.
Tutkimuksen aikana tutkittiin yritysten toimipaikkaa, perustietoja, kuljetusjärjestelyitä, suosituimpia kohteita, palveluiden hintoja, mainostuskanavia, sukelluskursseja, ekologisuutta sekä vastausaikoja. Kaikkien yritysten vastaukset koottiin kilpailijataulukkoon, joka on liitteenä tässä opinnäytetyössä. Tiedot kilpailijataulukkoon kerättiin työharjoittelun aikana eli 31.3.2016 – 7.7.2016. Kilpailijatutkimuksen tuloksissa on paljon vaihtelua ja lukija huomaa, että Raya Divers on yksi parhaiten toimivista sukellusyrityksistä Etelä-Thaimaassa. Raya Divers on kilpailijoihinsa nähden todella vahvoilla. Jatkaakseen menestyksekästä toimintaansa yrityksen on pysyttävä innovointisena ja keskityttävä hyvän laadun ylläpitoon.
Kilpailijatutkimuksen aikana suoritettiin mysteryshoppausta, jossa työn tekijä esitti asiakasta ja täten saatiin tietoa Raya Diversin kilpailijayritysten palveluista ja tuotteista, joita sitten verrattiin Raya Diversin omaan tarjontaan. Työssä käy-tettiin hyväksi myös kilpailijayritysten nettisivuja, mistä saatiin paljon lisää tietoa yritysten toiminnasta. Tutkimuksen tueksi luettiin paljon kirjallisuutta liittyen kilpailijaseurantaan, brändiin, asiakastyytyväisyyteen sekä kilpailijatoimintaan.
Tutkimuksen aikana tutkittiin yritysten toimipaikkaa, perustietoja, kuljetusjärjestelyitä, suosituimpia kohteita, palveluiden hintoja, mainostuskanavia, sukelluskursseja, ekologisuutta sekä vastausaikoja. Kaikkien yritysten vastaukset koottiin kilpailijataulukkoon, joka on liitteenä tässä opinnäytetyössä. Tiedot kilpailijataulukkoon kerättiin työharjoittelun aikana eli 31.3.2016 – 7.7.2016. Kilpailijatutkimuksen tuloksissa on paljon vaihtelua ja lukija huomaa, että Raya Divers on yksi parhaiten toimivista sukellusyrityksistä Etelä-Thaimaassa. Raya Divers on kilpailijoihinsa nähden todella vahvoilla. Jatkaakseen menestyksekästä toimintaansa yrityksen on pysyttävä innovointisena ja keskityttävä hyvän laadun ylläpitoon.