Organizing a Marketing Project – Ahead to Entrepreneurship-Campaign : Case: Cursor Oy
Kuokka, Anniina (2010)
Kuokka, Anniina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistua Cursor Oy:n yhteistyökumppaneidensa kanssa järjestämään markkinointikampanjaan, sen suunnitteluun ja toteutukseen. Kampanja oli suunnattu yrittäjyydestä kiinnostuneille tai jo oman yrityksen perustamista suunnitteleville, erityisesti ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa opiskeleville nuorille aikuisille. Kampanja koostui kouluvierailuista Kotka-Haminan seudulla sekä Kauppakeskus Pasaatissa, lisäksi kampanjan yhteydessä järjestettiin kilpailu Cursorin nettisivuilla.
Kampanjaan liittyen toteutettiin kaksi tutkimusta. Ennen kampanjaa toteutettiin lähtötilannetutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää Cursorin tunnettuutta ennen kampanjan alkua. Kampanjan jälkeen suoritettiin toinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää kampanjan tehokkuutta sekä saada lisäinformaatiota Cursorin maineesta nuorten keskuudessa ja vinkkejä mahdollista seuraavaa kampanjaa varten. Tutkimukset suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimusten tuloksista selvisi, että jonkinasteista parannusta tunnettuudessa oli saavutettu kampanjan kautta. Tutkimuksista selvisi kuitenkin myös, että työtä tunnettuuden eteen olisi syytä jatkaa, sillä vaikka osa nuorista kyllä muisti Cursorin vierailut heidän kouluillaan, hyvin suuri osa ei ollut koskaan kuullutkaan Cursorista, saati tiennyt mitä Cursor itse asiassa tekee. Lisäksi moni vastasi Cursorin olevan mielestään vähän tun-nettu, kysyttäessä millainen mielikuva heillä on Cursorista. Suurimmaksi osaksi nuorilla oli kuitenkin positiivinen mielikuva Cursorista.
Kampanjaan liittyen toteutettiin kaksi tutkimusta. Ennen kampanjaa toteutettiin lähtötilannetutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää Cursorin tunnettuutta ennen kampanjan alkua. Kampanjan jälkeen suoritettiin toinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää kampanjan tehokkuutta sekä saada lisäinformaatiota Cursorin maineesta nuorten keskuudessa ja vinkkejä mahdollista seuraavaa kampanjaa varten. Tutkimukset suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimusten tuloksista selvisi, että jonkinasteista parannusta tunnettuudessa oli saavutettu kampanjan kautta. Tutkimuksista selvisi kuitenkin myös, että työtä tunnettuuden eteen olisi syytä jatkaa, sillä vaikka osa nuorista kyllä muisti Cursorin vierailut heidän kouluillaan, hyvin suuri osa ei ollut koskaan kuullutkaan Cursorista, saati tiennyt mitä Cursor itse asiassa tekee. Lisäksi moni vastasi Cursorin olevan mielestään vähän tun-nettu, kysyttäessä millainen mielikuva heillä on Cursorista. Suurimmaksi osaksi nuorilla oli kuitenkin positiivinen mielikuva Cursorista.