Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan osaamisesta : Tieto- ja viestintätekniikka esiopetuksen toimintaympäristön kehittämishanke
Trinh, Heidi (2017)
Trinh, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103123
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Keravan kaupungin varhaiskasvatus- ja esiopetustyöntekijöiden taustatekijöiden yhteyttä heidän kokemuksiin tieto- ja viestintätekniikkaosaamisen (TVT) tasosta sekä tuoda esille tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä työntekijöiden toiveita ja koulutustarpeita. Tutkimuksen pohja-aineistona käytetään Keravan Kaupungin 2015 tekemää kyselyä, johon saatiin vastauksia Keravan kaupungin päiväkodinjohtajilta, lastentarhaopettajilta, avustajilta ja erityisopettajilta. Kysely on osa Keravan kaupungin esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämisen hanketta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatussuunnitelman määritelmä varhaiskasvatuksesta sekä muuta kirjallisuutta ja tutkimuksia varhaiskasvatuksesta sekä tieto- ja viestintätekniikasta. Lisäksi työssä tarkastellaan ammattiosaamista sekä tieto- ja viestintätekniikkaa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ammattinimikkeellä ja eri tavoin hankitulla tieto- ja viestintätekniikan osaamisella on yhteys siihen, miten työntekijät kokevat tieto- ja viestintätekniikkaosaamisensa. Tämän lisäksi tutkimuksesta nousi esille, että työntekijät osaavat käyttää tietoja viestintätekniikkaa työssään monipuolisesti, mutta silti suurin osa kaipaa vielä koulutusta tieto- ja viestintätekniikan perustaidoista. Monet toivovat tulevien koulutusten olevan hitaastieteneviä. Tulosten pohjalta tehdyt kehittämisehdotukset liittyvät suurimmaksi osaksi täydennyskoulutukseen. Koulutuksen on otettava päiväkotien työntekijöiden toiveet ja heidän tietoja viestintätekniikkaosaamistaso huomioon, jotta täydennyskoulutus vastaisi työntekijöiden tarpeita. Opittuja asioita pitäisi päästä heti kokeilemaan käytännössä ja koulutuksen jälkeinen kertaus olisi hyvästä.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatussuunnitelman määritelmä varhaiskasvatuksesta sekä muuta kirjallisuutta ja tutkimuksia varhaiskasvatuksesta sekä tieto- ja viestintätekniikasta. Lisäksi työssä tarkastellaan ammattiosaamista sekä tieto- ja viestintätekniikkaa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että ammattinimikkeellä ja eri tavoin hankitulla tieto- ja viestintätekniikan osaamisella on yhteys siihen, miten työntekijät kokevat tieto- ja viestintätekniikkaosaamisensa. Tämän lisäksi tutkimuksesta nousi esille, että työntekijät osaavat käyttää tietoja viestintätekniikkaa työssään monipuolisesti, mutta silti suurin osa kaipaa vielä koulutusta tieto- ja viestintätekniikan perustaidoista. Monet toivovat tulevien koulutusten olevan hitaastieteneviä. Tulosten pohjalta tehdyt kehittämisehdotukset liittyvät suurimmaksi osaksi täydennyskoulutukseen. Koulutuksen on otettava päiväkotien työntekijöiden toiveet ja heidän tietoja viestintätekniikkaosaamistaso huomioon, jotta täydennyskoulutus vastaisi työntekijöiden tarpeita. Opittuja asioita pitäisi päästä heti kokeilemaan käytännössä ja koulutuksen jälkeinen kertaus olisi hyvästä.