Oppisopimuskoulutuksen sähköisen asikastyytyväisyyskuuntelujärjestelmän kehittäminen
Rantonen, Sirpa (2006)
Rantonen, Sirpa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076169
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä tehtiin Kainuun ammattiopiston aikuiskoulutusyksikön Edukain oppisopimuskoulutuspalveluille
asiakastyytyväisyysmittausjärjestelmä. Järjestelmä toteutettiin Internetin
kautta toimivalla Webropol –ohjelmalla, jonka tekijä on Helsinkiläinen Webropol Oy.
Tällä työllä kehitettiin kuusi mittarikokonaisuutta, joilla Edukain Oppisopimuspalvelut voi tuottaa
asiakkaiden näkemyksiin perustuvaa tietoa toiminnan (prosessit) ja palveluiden kehittämiseksi.
Tämä oli myös kehittämistyön ensimmäinen tavoite. Toinen tavoite, asiakastyytyväisyysselvitysten
kustannusten pienentäminen ja ajankäytön tehokkuuden lisääminen, toteutuu käsin tehtävän työn
loppumisen myötä. Kehittämistyö mahdollistaa myös oikea-aikaisen asiakastyytyväisyyden mittaamisen
ja on apuna nopean päätöksen teon ja tarpeellisten toimenpiteiden käynnistämiseksi oppisopimuskoulutuksen
organisaatiossa.
Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan asiakkaan odotusten ja kokemusten välistä suhdetta. Tyytyväisyys
syntyy, kun kokemukset ylittävät odotukset ja palvelun laadulla on tässä olennainen osa.
Laatua säätelemällä pystytään vaikuttamaan kokemusten ja odotusten väliseen suhteeseen. Yleisesti
korkean laadun ylläpitäminen johtaa ennemmin tyytyväisyyteen kuin tyytymättömyyteen. Toisaalta
korkea tyytyväisyys luo paineita toiminnan jatkuvalle kehittämiselle, joka puolestaan vaatii
jatkuvaa asiakkaan kuulemista.
Teoriaosassa käydään läpi oppisopimuskoulutusta ja sen toimintaa sekä asiakastyytyväisyyden,
asiakastyytyväisyysjohtamisen, palvelun laadun ja asiakastyytyväisyystutkimusten merkitystä Oppisopimuskoulutuksessa.
Tietoa ja kehitystarpeita antavan asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamiseksi
on olennaista ymmärtää näiden käsitteiden yhteys toisiinsa. Opinnäytetyön teoriaosan
laatimisen tukena olen käyttänyt asiakastyytyväisyyttä kertovaa kirjallisuutta ja oppisopimuskoulutusta
käsittelevää kirjallisuutta sekä oppisopimuskoulutuksen henkilökunnan asiantuntijuutta ja
omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa hiljaista tietoa.
asiakastyytyväisyysmittausjärjestelmä. Järjestelmä toteutettiin Internetin
kautta toimivalla Webropol –ohjelmalla, jonka tekijä on Helsinkiläinen Webropol Oy.
Tällä työllä kehitettiin kuusi mittarikokonaisuutta, joilla Edukain Oppisopimuspalvelut voi tuottaa
asiakkaiden näkemyksiin perustuvaa tietoa toiminnan (prosessit) ja palveluiden kehittämiseksi.
Tämä oli myös kehittämistyön ensimmäinen tavoite. Toinen tavoite, asiakastyytyväisyysselvitysten
kustannusten pienentäminen ja ajankäytön tehokkuuden lisääminen, toteutuu käsin tehtävän työn
loppumisen myötä. Kehittämistyö mahdollistaa myös oikea-aikaisen asiakastyytyväisyyden mittaamisen
ja on apuna nopean päätöksen teon ja tarpeellisten toimenpiteiden käynnistämiseksi oppisopimuskoulutuksen
organisaatiossa.
Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan asiakkaan odotusten ja kokemusten välistä suhdetta. Tyytyväisyys
syntyy, kun kokemukset ylittävät odotukset ja palvelun laadulla on tässä olennainen osa.
Laatua säätelemällä pystytään vaikuttamaan kokemusten ja odotusten väliseen suhteeseen. Yleisesti
korkean laadun ylläpitäminen johtaa ennemmin tyytyväisyyteen kuin tyytymättömyyteen. Toisaalta
korkea tyytyväisyys luo paineita toiminnan jatkuvalle kehittämiselle, joka puolestaan vaatii
jatkuvaa asiakkaan kuulemista.
Teoriaosassa käydään läpi oppisopimuskoulutusta ja sen toimintaa sekä asiakastyytyväisyyden,
asiakastyytyväisyysjohtamisen, palvelun laadun ja asiakastyytyväisyystutkimusten merkitystä Oppisopimuskoulutuksessa.
Tietoa ja kehitystarpeita antavan asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamiseksi
on olennaista ymmärtää näiden käsitteiden yhteys toisiinsa. Opinnäytetyön teoriaosan
laatimisen tukena olen käyttänyt asiakastyytyväisyyttä kertovaa kirjallisuutta ja oppisopimuskoulutusta
käsittelevää kirjallisuutta sekä oppisopimuskoulutuksen henkilökunnan asiantuntijuutta ja
omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa hiljaista tietoa.