Kartoitus ilmoittautumisjärjestelmistä
Pelkonen, Sauli (2017)
Pelkonen, Sauli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213560
Tiivistelmä
Kartoitus ilmoittautumisjärjestelmistä – opinnäytetyön toimeksiantaja on pääkaupunkiseudulla toimiva tapahtumatoimisto. Työn tarkoituksena on tehdä katsaus markkinoilla olevista ilmoittautumisjärjestelmistä ja verrata niitä nykyiseen järjestelmään ja näillä keinoin löytää toimeksiantajalle parhaiten sopiva ilmoittautumisjärjestelmä.
Sain Toimeksiantajalta kriteerit ilmoittautumisjärjestelmälle mitä he tarvitsevat ja etsin markkinoilla olevia ilmoittautumisjärjestelmän tarjoajia verkosta. Keräsin järjestelmistä tietoa niiden verkkosivuilta ja olin yhteydessä niihin saadakseni lisätietoa järjestelmien käytettävyydestä. Jotta kokonaisvaltainen arviointi olisi mahdollista, pyysin saada järjestelmät myös koekäyttöön.
Itse tutkimus käsittelee järjestelmän käytettävyyttä loppukäyttäjän eli asiakkaan näkökulmasta. Syvennyn työssä käytettävyyden käsitteeseen ja tutkimusongelma on, mitä on hyvä käytettävyys juuri Toimeksiantajan näkökulmasta ja mikä tekee hyvästä käytettävyydestä hyvän. Käytän tutkimusmenetelmänä käytettävyyskoetta, johon valitsen koehenkilöitä. Testaan käytettävyyttä demoilla jotka sain järjestelmien tarjoajilta käyttööni.
Opinnäytetyössä pyrin selvittämään vertailevan käytettävyystutkimuksen tutkimuksen keinoin sen, mikä erilaisista ilmoittautumisjärjestelmistä vastaa parhaiten tämän Toimeksiantajan kriteerejä ja tarpeita.
Sain Toimeksiantajalta kriteerit ilmoittautumisjärjestelmälle mitä he tarvitsevat ja etsin markkinoilla olevia ilmoittautumisjärjestelmän tarjoajia verkosta. Keräsin järjestelmistä tietoa niiden verkkosivuilta ja olin yhteydessä niihin saadakseni lisätietoa järjestelmien käytettävyydestä. Jotta kokonaisvaltainen arviointi olisi mahdollista, pyysin saada järjestelmät myös koekäyttöön.
Itse tutkimus käsittelee järjestelmän käytettävyyttä loppukäyttäjän eli asiakkaan näkökulmasta. Syvennyn työssä käytettävyyden käsitteeseen ja tutkimusongelma on, mitä on hyvä käytettävyys juuri Toimeksiantajan näkökulmasta ja mikä tekee hyvästä käytettävyydestä hyvän. Käytän tutkimusmenetelmänä käytettävyyskoetta, johon valitsen koehenkilöitä. Testaan käytettävyyttä demoilla jotka sain järjestelmien tarjoajilta käyttööni.
Opinnäytetyössä pyrin selvittämään vertailevan käytettävyystutkimuksen tutkimuksen keinoin sen, mikä erilaisista ilmoittautumisjärjestelmistä vastaa parhaiten tämän Toimeksiantajan kriteerejä ja tarpeita.