Brändäyksellä lentoon! : case: Emilia K.
Shwan, Kozher (2017)
Shwan, Kozher
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703233642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703233642
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona, työprosessin aikana yritystä perustavalle Emilia Karjalaiselle. Toimeksiantajan yritys Emilia K. tarjoaa valmennuspalveluita niin yksityishenkilöille, ryhmille kuin yrityksillekin. Kyseessä oli ensimmäisen yrityksen perustanut nuori naisyrittäjä, jolle brändäys oli näin ollen erittäin ajankohtainen aihe. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkoitus auttaa uutta yrittäjää brändin luomisessa ja selkeyttää, mitä kaikkea brändäys pitää sisällään.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy brändäyksen teoriaan; mitä se oikeasti tarkoittaa, mistä brändäys on lähtöisin, miksi se on niin tärkeää ja mitä vahvoja brändejä Suomessa ja maailmalla on olemassa. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan, mitä brändin rakentaminen käytännössä tarkoittaa ja mitä kaikkea siinä pitää ottaa huomioon. Teoriaosuus on pidetty yksinkertaisena ja mietitty niin, että myös muut aloittelevat mikroyritykset voisivat siitä hyötyä.
Teoriaosuuden jälkeen, työssä käsitellään toimeksiantajan kanssa yhdessä työstettyä brändiä ja käydään läpi, mitä kaikkea brändäyksen suhteen tulisi tehdä. Lopputuloksena syntyi aloittelevalle yrittäjälle räätälöity brändi, joka rakentuu kuitenkin jatkuvasti ja kehittyy ajan myötä. Keskeisiksi Emilia K. -brändin kulmakiviksi nousivat aitous, positiivisuus, näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja harkiten luodut verkostot.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy brändäyksen teoriaan; mitä se oikeasti tarkoittaa, mistä brändäys on lähtöisin, miksi se on niin tärkeää ja mitä vahvoja brändejä Suomessa ja maailmalla on olemassa. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan, mitä brändin rakentaminen käytännössä tarkoittaa ja mitä kaikkea siinä pitää ottaa huomioon. Teoriaosuus on pidetty yksinkertaisena ja mietitty niin, että myös muut aloittelevat mikroyritykset voisivat siitä hyötyä.
Teoriaosuuden jälkeen, työssä käsitellään toimeksiantajan kanssa yhdessä työstettyä brändiä ja käydään läpi, mitä kaikkea brändäyksen suhteen tulisi tehdä. Lopputuloksena syntyi aloittelevalle yrittäjälle räätälöity brändi, joka rakentuu kuitenkin jatkuvasti ja kehittyy ajan myötä. Keskeisiksi Emilia K. -brändin kulmakiviksi nousivat aitous, positiivisuus, näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja harkiten luodut verkostot.