dc.contributor.author | Räsänen, Kirsi | - |
dc.contributor.author | Kettunen, Leena | - |
dc.contributor.author | Otronen, Sanna | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-28T04:54:40Z | |
dc.date.available | 2017-03-28T04:54:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201703273747 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/123935 | |
dc.description.abstract | Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää toimintamalli lukuhetkien järjestämisestä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Orimattilan Toimintakeskus ja yhteistyökumppanina Orimattilan palvelutalo Marttila. Toimintamallissa lukijoina toimivat Toimintakeskuksen asiakkaat ja kuulijoina palvelutalo Marttilan ikääntyneet.
Toimintamalli koostui kymmenestä lukuhetkestä, jotka järjestettiin kesän ja syksyn 2016 aikana. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja voi jatkaa lukuhetkien järjestämistä asiakkaidensa kanssa erilaisissa yksiköissä.
Toimintamallin tarkoituksena oli lisätä yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja merkityksellistä tekemistä lukijoiden ja kuulijoiden välillä. Tarkoituksena oli, että he saisivat sosiaalisen kanssakäymisen kautta voimaantumisen kokemuksia sekä ilon ja yhteenkuuluvuuden tunteita.
Opinnäytetyön tietoperustassa sosiaalista hyvinvointia on kuvattu sosiaalisten suhteiden tukemisen, yhteisöllisyyden, voimaantumisen ja muistelun kautta. Edellä mainittujen lisäksi opinnäytetyössä on teoriatietoa kehitysvammaisuudesta, mielenterveyskuntoutujista, pitkäaikaistyöttömistä, ikääntyneistä, selkokielestä ja kirjallisuusterapiasta.
Työn tuloksena syntyi suunnitelman mukaisesti lukuhetki-toimintamalli, joka sai aikaan toimeksiantajan sekä yhteistyökumppanin asiakkaiden välillä sosiaalista kanssakäymistä sekä vuorovaikutusta. Toimeksiantaja on jatkanut ja organisoinut toimintamallia toimintaansa sopivaksi.
Toimintaa voisi kehittää erilaisiin paikkoihin, esimerkiksi terveyskeskuksen vuodeosastoille. Palvelutalon asukkaiden osallisuutta voisi kehittää jatkossa niin, että myös he voisivat halutessaan osallistua lukemiseen. Palautteiden perusteella toimintaa voisi kehittää siten, että lukutila olisi pieni, ennalta tiedossa, häiriötön, ja lukuhetkeen osallistuvat olisivat lähekkäin. Järjestely helpottaisi sekä lukemista että kuulemista. | fi |
dc.description.abstract | The aim of our functional thesis is to develop an operating model to organize reading moments. The commissioner of the thesis was the Activity Center of Orimattila and the cooperation partner was Sheltered home Marttila in Orimattila. The clients of the Activity center acted as readers and elderly persons of Sheltered home Marttila as listeners. The operating model consisted of ten reading moments, which were arranged during summer and autumn 2016. The commissioner may keep on arranging reading moments with their clients in various units. The purpose of the operating model was to increase sense of community, interaction and meaningful activity between readers and listeners. The purpose was that they would get from the social interaction both experiences of empowerment and feelings of joy and togetherness. In the knowledge base of the thesis social welfare is described through supporting social relationships, sense of community, empowerment and recollection. In addition to those above the thesis includes theory facts of mental retardation, mental health rehabilitating persons, long-term unemployed, elderly persons, plain language and bibliotherapy. As a result of the task according to the plan an operating model for reading moments was created, which enhanced the social life and interaction between the commissioner and clients of the cooperation partner. The commissioner has kept on organizing the operating model suitable for their activities. The activity could be developed to various kinds of places such as wards of health-care centers. Participation of residents in sheltered homes could be developed in the future so that also they could also participate in reading if they want. Based on the feedback the activity could be developed so that the place for reading would be small, know in advance and undisturbed and that the participants in the reading moment would be close to each other. This arrangement would ease both reading and hearing. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Lukuhetki-toimintamalli yhteisöllisyyden lisääjänä : Orimattilan Toimintakeskus ja Orimattilan palvelutalo Marttila | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/293 | - |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | kehitysvammaiset | - |
dc.subject.keyword | mielenterveyskuntoutujat | - |
dc.subject.keyword | pitkäaikaistyöttömät | - |
dc.subject.keyword | ikääntyneet | - |
dc.subject.keyword | sosiaaliset suhteet | - |
dc.subject.keyword | yhteisöllisyys | - |
dc.subject.keyword | selkokieli | - |
dc.subject.specialization | Sairaanhoitaja | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | - |