Lohjan kaupungin myyntilaskutusprosessin uudistaminen Lean-menetelmiä hyödyntämällä
Komulainen, Jarkko (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Komulainen, Jarkko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa, mitata ja kehittää Lohjan kaupungin taloushallinnon myyntilaskutusprosessia hyödyntäen Lean-menetelmiä. Lean on filosofia ja ajattelutapa, jossa pyritään toiminnan jatkuvaan, tavoitteelliseen ja systemaattiseen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa toimeksiantajalle laadukas, lisäarvoa tuottava taloushallinnon myyntilaskutusprosessi, jonka parannus oli mittavissa prosessin läpimenoajan merkittävänä lyhenemisenä. Tavoite käsitti myyntilaskutusprosessin lähtötilanteen kuvaamisen, prosessin kehittämisen ja uuden tavoitetilan mallintamisen. myyntilaskutusprosessin nykytila ja tavoitetila mallinnettiin hyödyntämällä Lean-arvovirtakuvausta. Arvovirtakuvauksella hahmotetaan kokonaisuuksia ja tunnistetaan prosessin parannusta vaativat kohteet. Arvovirtakuvauksessa tuodaan esille prosessin arvoa tuottavat ja arvoa tuottamattomat toiminnot sekä prosessin läpimenoaika. Arvovirtakuvauksen perusteella toimeksiantajalle syntyi näkemys siitä, mikä taloushallinnon myyntilaskutusprosessissa toimii, mitä siinä tulisi muuttaa ja mitä siitä tulisi poistaa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan myyntilaskutusprosessia ja siihen liittyvää kirjanpitoa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui aiheeseen liittyvään taloushallintoa ja Lean-menetelmiä käsittelevään kirjallisuuteen, sähköisiin julkaisuihin ja ajankohtaisiin blogeihin. Lean-johtamisfilosofiaa on käsitelty kattavasti. Taloushallintoa on käsitelty digitaalisen taloushallinnon näkökulmasta keskittyen sen tuomiin etuihin.
Myyntilaskutusprosessin nykytilan kartoitus ja tavoitetilan mallintaminen toteutettiin yhdessä Lohjan kaupungin henkilöstön kanssa. Prosessin nykytilaan perehdyttiin paikan päällä havainnoimalla ja teemahaastattelemalla myyntilaskutuksen parissa työskentelevää henkilöstöä. Myyntilaskutusprosessin tavoitetilassa pyrittiin mahdollisimman virtaustehokkaaseen eli nopeaan prosessiin. Prosessinvirtaustehokkuutta voidaan parantaa muun muassa seuraavin Lean-keinoin: lopettamalla arvoa tuottamattomien tehtävien tekeminen, poistamalla tehtävien siirtoa henkilöltä toiselle, poistamalla turhat hyväksynnät, yhdistelemällä työvaiheita, parantamalla laatua, eliminoimalla turha liike ja siirtäminen ja vakioimalla toimintoja sekä käyttämällä suoritusjärjestyksenä first-in-first-out–periaatetta.
Nykytilan analysoinnin ja tulkinnan perusteella todettiin, että myyntilaskutusprosessi sisältää runsaasti arvoa tuottamattomia toimintoja eli hukkaa. Hukan poistamiseksi myyntilaskutusprosessista Lohjan kaupunki lisää digitalisoinnin tasoa, keskittää taloushallinnon henkilöstöä ja muuttaa toimintatapoja. Myyntilaskutusprosessin tehostuessa saatiin aikaiseksi säästöjä sekä ajassa että kustannuksissa. Lisäksi prosessista tuli reaaliaikainen, paperiton sekä ajasta ja paikasta riippumaton. Jatkokehitysehdotuksena voitiin todeta, että Lean-periaatteita hyödyntämällä pystytään kehittämään myös muita kaupungin prosesseja ja koko toimintakulttuuria.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa toimeksiantajalle laadukas, lisäarvoa tuottava taloushallinnon myyntilaskutusprosessi, jonka parannus oli mittavissa prosessin läpimenoajan merkittävänä lyhenemisenä. Tavoite käsitti myyntilaskutusprosessin lähtötilanteen kuvaamisen, prosessin kehittämisen ja uuden tavoitetilan mallintamisen. myyntilaskutusprosessin nykytila ja tavoitetila mallinnettiin hyödyntämällä Lean-arvovirtakuvausta. Arvovirtakuvauksella hahmotetaan kokonaisuuksia ja tunnistetaan prosessin parannusta vaativat kohteet. Arvovirtakuvauksessa tuodaan esille prosessin arvoa tuottavat ja arvoa tuottamattomat toiminnot sekä prosessin läpimenoaika. Arvovirtakuvauksen perusteella toimeksiantajalle syntyi näkemys siitä, mikä taloushallinnon myyntilaskutusprosessissa toimii, mitä siinä tulisi muuttaa ja mitä siitä tulisi poistaa. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan myyntilaskutusprosessia ja siihen liittyvää kirjanpitoa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui aiheeseen liittyvään taloushallintoa ja Lean-menetelmiä käsittelevään kirjallisuuteen, sähköisiin julkaisuihin ja ajankohtaisiin blogeihin. Lean-johtamisfilosofiaa on käsitelty kattavasti. Taloushallintoa on käsitelty digitaalisen taloushallinnon näkökulmasta keskittyen sen tuomiin etuihin.
Myyntilaskutusprosessin nykytilan kartoitus ja tavoitetilan mallintaminen toteutettiin yhdessä Lohjan kaupungin henkilöstön kanssa. Prosessin nykytilaan perehdyttiin paikan päällä havainnoimalla ja teemahaastattelemalla myyntilaskutuksen parissa työskentelevää henkilöstöä. Myyntilaskutusprosessin tavoitetilassa pyrittiin mahdollisimman virtaustehokkaaseen eli nopeaan prosessiin. Prosessinvirtaustehokkuutta voidaan parantaa muun muassa seuraavin Lean-keinoin: lopettamalla arvoa tuottamattomien tehtävien tekeminen, poistamalla tehtävien siirtoa henkilöltä toiselle, poistamalla turhat hyväksynnät, yhdistelemällä työvaiheita, parantamalla laatua, eliminoimalla turha liike ja siirtäminen ja vakioimalla toimintoja sekä käyttämällä suoritusjärjestyksenä first-in-first-out–periaatetta.
Nykytilan analysoinnin ja tulkinnan perusteella todettiin, että myyntilaskutusprosessi sisältää runsaasti arvoa tuottamattomia toimintoja eli hukkaa. Hukan poistamiseksi myyntilaskutusprosessista Lohjan kaupunki lisää digitalisoinnin tasoa, keskittää taloushallinnon henkilöstöä ja muuttaa toimintatapoja. Myyntilaskutusprosessin tehostuessa saatiin aikaiseksi säästöjä sekä ajassa että kustannuksissa. Lisäksi prosessista tuli reaaliaikainen, paperiton sekä ajasta ja paikasta riippumaton. Jatkokehitysehdotuksena voitiin todeta, että Lean-periaatteita hyödyntämällä pystytään kehittämään myös muita kaupungin prosesseja ja koko toimintakulttuuria.