Asiakaslähtöinen palveluratkaisun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Liimatainen, Essi (2017)
Liimatainen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli asiakaslähtöinen palveluratkaisun kehittäminen toimeksiantajan tuotemerkille sekä tuotemerkin tunnettavuuden lisääminen markkinointiviestinnän keinoja hyödyntäen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä haasteita kuluttajat kokevat aasialaisen tuotemerkin X tuotteiden käyttöön liittyvän, ja miten nämä haasteet voitaisiin ratkaista tuotteiden käytön ja tuotemerkin tunnettavuuden lisäämiseksi kuluttajien keskuudessa. Idea opinnäytetyön aiheelle syntyi yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla kerättiin tietoa siitä, millaiseksi kuluttajat kokivat tuotemerkin ja tuotteiden käytön. Näitä menetelmiä olivat havain-nointi ja haastattelu, joista kerätyn käyttäjätiedon pohjalta laadittiin asiakasprofiilit ja tulevaisuuden skenaario. Tutkimusmenetelmien avulla löydettyjen teemojen perusteella laadittiin ehdotus palveluratkaisuksi toimeksiantajalle. Kehittämishanke on toteutettu palvelumuotoilun menetelmil-lä.
Työn teoriaperustan muodostavat palveluratkaisun kehittäminen, palvelu- sekä tavaratuotteiden kerrokset sekä markkinointiviestintä. Palveluratkaisun kehittämisessä tarkastellaan erityisesti arvon luomista, asiakaskokemusta sekä asiakasymmärrystä. Markkinointiviestinnässä puolestaan tarkasteltaviksi keinoiksi on valittu verkko- ja mobiilimainonta, myynninedistäminen sekä asiakassuhteet markkinointiviestinnässä.
Tutkimusmenetelmien tuloksista kävi ilmi, että aasialainen ruoka kiinnostaa kuluttajia, mutta aasialaiset tuotteet koetaan usein vaikeasti lähestyttäviksi ja eksoottisiksi. Lisäksi kuluttajat toivovat helppoja ja nopeita ruokaratkaisuja helpottamaan arjen kiireisyyttä ruoanlaiton suhteen. Näiden havaintojen perusteella kehittämishankkeen tuotoksena syntyi palveluratkaisuna aasialainen ruo-kakassi, joka vastaisi kuluttajien tarpeisiin sekä lisäisi tuotemerkin tunnettavuutta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla kerättiin tietoa siitä, millaiseksi kuluttajat kokivat tuotemerkin ja tuotteiden käytön. Näitä menetelmiä olivat havain-nointi ja haastattelu, joista kerätyn käyttäjätiedon pohjalta laadittiin asiakasprofiilit ja tulevaisuuden skenaario. Tutkimusmenetelmien avulla löydettyjen teemojen perusteella laadittiin ehdotus palveluratkaisuksi toimeksiantajalle. Kehittämishanke on toteutettu palvelumuotoilun menetelmil-lä.
Työn teoriaperustan muodostavat palveluratkaisun kehittäminen, palvelu- sekä tavaratuotteiden kerrokset sekä markkinointiviestintä. Palveluratkaisun kehittämisessä tarkastellaan erityisesti arvon luomista, asiakaskokemusta sekä asiakasymmärrystä. Markkinointiviestinnässä puolestaan tarkasteltaviksi keinoiksi on valittu verkko- ja mobiilimainonta, myynninedistäminen sekä asiakassuhteet markkinointiviestinnässä.
Tutkimusmenetelmien tuloksista kävi ilmi, että aasialainen ruoka kiinnostaa kuluttajia, mutta aasialaiset tuotteet koetaan usein vaikeasti lähestyttäviksi ja eksoottisiksi. Lisäksi kuluttajat toivovat helppoja ja nopeita ruokaratkaisuja helpottamaan arjen kiireisyyttä ruoanlaiton suhteen. Näiden havaintojen perusteella kehittämishankkeen tuotoksena syntyi palveluratkaisuna aasialainen ruo-kakassi, joka vastaisi kuluttajien tarpeisiin sekä lisäisi tuotemerkin tunnettavuutta.